لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

تهدید معترضین هنگ کنگی به اشغال ساختمان‌های دولتی


رهبران دانشجویان معترض هنگ کنگی هشدار دادند در صورتی که بالا‌ترین مقام دولت محلی منطقه تا روز پنج شنبه از سمت خود استعفا ندهد، دست به اقدامات جدیدی از جمله اشغال چندین ساختمان مهم دولتی خواهند زد.

به گزارش روز چهارشنبه نهم مهرماه خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضین خواهان کناره گیری لئونگ چون یینگ، رییس شورای اجرایی هنگ‌کنگ، از قدرت هستند.

اقدام احتمالی معترضین برای اشغال ساختمان‌های دولتی می‌تواند زمینه ساز دور جدیدی از درگیری‌ها میان معترضین و پلیس شود. این اقدام همچنین می‌تواند فشار را بر روی دولت مرکزی چین افزایش دهد.

پکن، اعتراضات هنگ کنگ را «غیرقانونی» خوانده و از تلاش‌های لئونگ چون یینگ برای پایان دادن به آنها حمایت کرده است.

اعتراض‌ها در هنگ کنگ در پی تصمیم دولت چین برای کنترل انتخابات آتی منطقه در سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد. بر اساس تصمیم پکن، کاندیدا‌ها برای شرکت در انتخابات باید توسط دولت تایید صلاحیت شوند.

معترضان هنگ کنگی معتقدند که این اقدام موجب خواهد شد تا تنها کاندیداهای وفادار به دولت مرکزی تایید صلاحیت شوند.

لستر شام، معاون دبیر فدراسیون دانشجویان هنگ کنگ، ضمن تقاضا برای استعفای لتونگ تا روز پنج شنبه، اعلام کرد که «جای هیچ مذاکره‌ای با او باقی نمانده است، چرا که او به پلیس دستور داد تا با گاز اشک آور به معترضان حمله کنند».

وی افزود: «اگر لئونگ چون یینگ تا فردا استعفا ندهد، ما اقدامات‌مان را گسترده‌تر خواهیم کرد و تعدادی از ساختمان‌های مهم دولتی را اشغال می‌کنیم».

به گفته معاون دبیر فدراسیون دانشجویان هنگ کنگ، معترضین در کار دستگاه‌های حیاتی دولتی مانند بیمارستان‌ها اختلال ایجاد نخواهند کرد.

وی اظهار داشت: دانشجویان از هر فرصتی برای مذاکره با یک نماینده از سوی دولت مرکزی چین استقبال خواهند کرد.

این رهبر دانشجویی هنگ کنگ افزود: «ما از نمایندگان دولت می‌خواهیم که به میدان آمده و با مردم حرف بزنند. این جنبش توسط یک گروه خاص هدایت نمی‌شود و متعلق به همه هنگ کنگی‌هاست».

چان کین من، یکی دیگر از رهبران معترضان، اعلام کرد اعتراضات تا زمانی که دولت محلی به درخواست‌های آن‌ها پاسخ رضایت بخشی ندهد، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: «در صورتی که دولت پاسخ مناسبی بدهد، گمان می‌کنم می‌توانیم به سرعت اشغال را به پایان برسانیم».

لئونگ چون یینگ، رییس شورای اجرایی هنگ‌کنگ، روز چهارشنبه در مراسم جشن روز ملی چین مورد اعتراض شدید مردم قرار گرفت.

صد‌ها نفر از جمعیت پس از آنکه با فریاد از او تقاضا کردند تا از سمت خود کناره‌گیری کند، با شروع جشن به جایگاه برگزاری مراسم پشت کردند.

لئونگ در سخنرانی‌اش به مناسبت روز ملی چین، بدون اشاره به اعتراضات، اعلام کرد که بهتر است رای دهندگان با طرح دولت مرکزی همراه شوند.

اعتراضات حمایتی در ماکائو – مستعمره سابق پرتغال که از سال ۱۹۹۹ تحت سلطه چین درآمد – و تایوان نیز فشار‌ها را بر دولت چین افزوده است.

این در حالی است که رییس جمهوری چین در سخنرانی روز ملی این کشور اعلام کرد که دولت تمام تلاشش را به کار خواهد بست تا ثبات هنک کنگ را حفظ کند.

دولت مرکزی چین از سال ۱۹۹۷ کنترل هنگ کنگ را که پیش از آن مستعمره بریتانیا بود، به دست گرفت.

XS
SM
MD
LG