لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

اعلام ابعاد جدیدی از تخلفات راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی


نایب رییس انجمن صنفی مؤسسات حمل‌ونقل مسافربری بندرعباس می‌گوید راننده اتوبوس حادثه‌دیده دانش‌آموزان هرمزگانی٬ «اسامی مسافرین خود را نداشته» و اتوبوس زمان سانحه٬ به جای ۳۲ مسافر٬ ۴۵ سرنشین داشته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور خبرگزاری ایسنا٬ عبدالمجید افندی در جمع خبرنگاران این مطالب را بیان کرده است.

آقای افندی گفته که اداره حمل‌ونقل استان هرمزگان «هیچ نقشی» در انتخاب راننده و اتوبوس سانحه دیده، نداشته و برگزارکنندگان اردو٬ خود در این زمینه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرده بودند.

وی از اینکه برگزارکنندگان اردوی دانش‌آموزی یادشده٬ اخذ صورت وضعیت اتوبوس را به خود راننده «محول» کرده بودند و حتی «یک تماس تلفنی» با یکی از مسئولین حمل‌ونقل استان هرمزگان برای دریافت این گواهی برقرار نکرده بودند٬ گلایه کرده است.

افندی افزوده که شرکت مسافربری «به درستی کار خود را انجام داده و پس از احراز شرایط لازم برای سفر و بررسی و کنترل ایمنی اتوبوس و مدارک موردنیاز رانندگان٬ اقدام به صدور صورت‌وضعیت برای ۳۲ نفر مسافر» کرده است.

وی اضافه کرده٬ این در حالی است که زمان سانحه٬ «تعداد مسافران اتوبوس ۴۴ نفر» گزارش شده است.

افندی توضیح بیشتری درباره اینکه چطور تعداد مسافران اتوبوس افزایش یافته٬ ارائه نکرده است.

بامداد روز دهم شهریور٬ واژگونی اتوبوسِ حامل ۴۵ سرنشین از جمله دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان عازم شیراز بودند، ۹ کشته و تعداد زیادی زخمی از جمله مصدومیت‌هایی چون قطع عضو و آسیب نخاعی برجای گذاشت.

چند روز بعد٬ در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ محمدحسین حمیدی٬ رئیس پلیس راه راهور ناجا٬ علت اصلی بروز این حادثه را «عدم توجه راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی» عنوان کرد.

وی در گفت‌و‌گو با فارس نیز گفته تنها کسی که در این اتوبوس٬ کمربند ایمنی خود را بسته بوده٬ راننده گزارش شده که «دلیل آن هم کنترل رانندگان از طریق سامانه سپهتن بوده است».

به گفته حمیدی٬ دانش آموزان مجروح حادثه گفته‌اند: «وقتی از پاسگاه عبور می‌کردند، راننده اعلام می‌کرده که کمربندها را باز کنید و هر وقت لازم شد به شما می‌گویم که قبل از پاسگاه بعدی کمربندها را ببندید».

مهدی فیض٬ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفته بود: «باید اذعان کرد که مربی همراه این دانش‌آموزان چندین بار به راننده در خصوص خواب آلودگی تذکر داده است».

به دنبال این حادثه و دستور صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضائیه به دادستان کل ایران برای ورود به این ماجرا و بررسی حوادث جاده‌ای در ایران٬ دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان، مدیرکل آموزش و پرورش، معاون مدیرکل آموزش و پرورش، مسئول دانش آموزی، مسئول اتحادیه مسافری برون شهری و مدیرکل راهداری استان هرمزگان را احضار کرد.

در سال‌های گذشته ده‌ها نفر از دانش‌آموزانی که در اردوهای مدارس شرکت می‌کردند در سوانح رانندگی کشته شده‌اند.

از جمله سال ۹۱ در سانحه برای یک اتوبوس که عازم اردوی مناطق جنگی هشت‌ساله ایران و عراق موسوم به«راهیان نور» بود، ۲۶ دانش‌آموز دختر ساکن استان چهار محال و بختیاری جان باختند.

سال گذشته نیز یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان استان چهارمحال و بختیاری در مسیر برگشت از مشهد واژگون شد و دو دانش‌آموز جان خود را از دست دادند.

ایران یکی از نقاط حادثه‌خیز جهان از نظر رانندگی است. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده است‌، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد.

XS
SM
MD
LG