لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

آژانس انرژی: کاهش تولید ایران و ونزوئلا جبران نشود، نفت بالای ۸۰ دلار می‌رسد


در میان اعضای اوپک، هنوز ظرفیت مازاد تولید ۲.۶ میلیون بشکه نفت وجود دارد که بخش اعظم آن مربوط به عربستان و عراق است.
در میان اعضای اوپک، هنوز ظرفیت مازاد تولید ۲.۶ میلیون بشکه نفت وجود دارد که بخش اعظم آن مربوط به عربستان و عراق است.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به افزایش قیمت نفت به خاطر افت تولید ایران و ونزوئلا هشدار داده است، گزارش‌ها حاکی از انبار کردن میلیون‌ها بشکه نفت بی‌مشتری ایران در خلیج فارس است.

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه ۲۲ شهریورماه در گزارش ماهانه خود می‌گوید که صادرات روزانه نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام تا ماه گذشته میلادی حدود ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و بایستی دید که این کاهش تا کجا ادامه خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید که تولید نفت ونزوئلا نیز کماکان هر ماه کاهش می‌یابد و طی ماه گذشته به یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه رسیده و اگر این وضعیت ادامه یابد، تا پایان سال به یک میلیون بشکه سقوط خواهد کرد. تولید نفت ونزوئلا طی دو سال گذشته ۴۲ درصد افت داشته است.

این گزارش هشدار داده است که در صورت جبران نشدن افت نفت این دو کشور توسط دیگر تولیدکننده‌ها، قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار اوج خواهد گرفت.

آمارهای روز پنج‌شنبه حاکی است که قیمت نفت برنت به نزدیک ۸۰ دلار رسیده است. طی یک ماه گذشته قیمت نفت بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در نوسان بوده که چنین نوسان چشمگیری در کوتاه مدت، بازار نفت را دچار سردرگمی و تلاطم کرده است.

آژانس می‌گوید که تولید روزانه نفت ایران نیز حدود ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. البته، برآورد اوپک حاکی است که افت تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در شهریورماه، حدود ۲۳۵ هزار بشکه بوده است.

بدین ترتیب، افت صادرات نفت ایران ۲.۵ برابر افت تولید نفت کشور بوده است. گزارش‌ها حاکی است که ایران نفت مازاد را در نفتکش‌ها انبار می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ روز ۲۱ اردیبهشت گزارش داد که ایران دوباره شروع به انبار کردن نفت بی‌مشتری خود در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس کرده است. ایران در دور اول تحریم‌ها (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) نیز دهها میلیون بشکه نفت بی‌مشتری خود را برای ماه‌ها در نفتکش‌ها ذخیره کرده بود و بعد از برجام آنها را به فروش رساند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طی نزدیک به سه هفته گذشته حداقل ۱۳ میلیون بشکه نفت و سه میلیون بشکه میعانات گازی ایران در نفتکش‌های تحت مالکیت ایران در خلیج فارس انبار شده و نگهداری می‌شود.

این در حالی است که گزارش‌ها حاکی است که صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در ماه جاری نسبت به ماه گذشته ۵۵۰ هزار بشکه دیگر کاهش می‌یابد و به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، در حالی که هنوز دو ماه به آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا باقی مانده است.

کره جنوبی و فرانسه خرید نفت از ایران را کاملا متوقف کرده‌اند و طی ماه گذشته همه مشتریان ایران خرید نفت از این کشور را کاهش داده‌اند.

در دور قبلی تحریم‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی ایران از ۲.۵ میلیون بشکه به حدود ۱.۱ میلیون بشکه سقوط کرده بود، اما این کاهش در یک دوره زمانی طولانی‌تر اتفاق افتاده بود.

بلومبرگ با استناد به ارزیابی بانک «بی ان پی پاریبا» گزارش داده است که افت صادرات نفت ایران با آهنگ بسیار بالایی در حال انجام است.

بلومبرگ می‌نویسد که در میان اعضای اوپک، هنوز ظرفیت مازاد تولید ۲.۶ میلیون بشکه نفت وجود دارد که بخش اعظم آن مربوط به عربستان و عراق است.

رشد تقاضای روزانه جهانی نفت در سال آینده تنها ۱.۵ میلیون بشکه خواهد بود، اما تنها کشورهای غیر اوپک به میزان بیش از دو میلیون بشکه افزایش تولید خواهند داشت. این موضوع بازارهای جهانی نفت را مقداری دلگرم کرده است، اما نکته اینجاست که هر پالایشگاهی بر اساس نوع خاصی از نفت طراحی شده است و هر نفتی به راحتی نمی‌تواند جایگزین نفت ایران یا ونزوئلا شود.

آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک، بلومبرگ/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG