لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

کاهش «تصاعدی» تولید نفت ایران در سه ماه گذشته


خبرگزاری رویترز روز شنبه، دهم شهریورماه، گزارش داد که تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته میلادی، ژوییه، ۱۵۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

آمارهای بین‌المللی حاکی است که تولید نفت جمهوری اسلامی از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه گذشته به صورت «تصاعدی» در حال کاهش است.

گزارش‌های ماهانه اوپک میزان کاهش روزانه تولید نفت ایران در ماه ژوئن را ۲۹ هزار بشکه و در ماه ژوئیه بیش از ۵۶ هزار بشکه ارزیابی کرده است.

اگر آمارهای خبرگزاری رویترز برای ماه گذشته را نیز لحاظ کنیم، تولید ایران در ماه گذشته نسبت به ماه مه، یعنی زمان خروج آمریکا از برجام، روزانه بیش از ۲۳۵ هزار بشکه افت کرده است.

رویترز می‌نویسد که به رغم افت تولید ایران، کل تولید روزانه نفت اوپک در ماه اوت حدود ۲۲۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۲ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه رسیده است.

بدین ترتیب دیگر هم‌قطاران جمهوری اسلامی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به سرعت در حال جبران افت تولید نفت ایران هستند.

میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه‌های ژوئیه و اوت (هزار بشکه در روز)

منبع:‌ بلومبرگ
منبع:‌ بلومبرگ

یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران، کره جنوبی، از ماه ژوئیه خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.

رویترز می‌نویسد که بیشترین افزایش تولید نفت اوپک در ماه گذشته از کشورهای لیبی و عراق بوده است. تولید نفت عربستان نیز با ۸۰ هزار بشکه افزایش به ۱۰.۴۸ میلیون بشکه رسیده، اما هنوز نسبت به سطح تولید ماه ژوئن ۱۲۰ هزار بشکه کمتر است.

در ماه ژوئن، عربستان تولید نفت خود را به یکباره بیش از ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داد، اما بعدا گفت که فعلا نفت مازاد در بازار وجود دارد و نیازی به این همه افزایش نیست.

عربستان می گوید که ظرفیت تولید روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت اضافی را نیز دارد.

برخی دیگر از کشورهای عضو اوپک مانند کویت، امارات و نیجریه نیز افزایش تولید داشته‌اند، اما در این میان افت تولید نفت ونزوئلا ادامه داشته است.

ونزوئلا از سال گذشته، هر ماه با حدود ۵۰ هزار بشکه افت تولید نفت مواجه بوده است.

در این میان روزنامه وال استریت جورنال بر اساس منابع صنعتی گزارش داده است که صادرات نفت ایران احتمالا تا ماه آینده به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افت پیدا کند. بدین ترتیب، حتی قبل از شروع تحریم‌های نفتی آمریکا در آبان‌ماه، صادرات نفت ایران یک سوم، معادل یک میلیون بشکه در روز، کاهش خواهد یافت.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، بلومبرگ، وال استریت جورنال، اوپک/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG