لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

رویترز: افت چشمگیر صادرات نفت ایران در ماه جاری


خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های کشتی‌رانی و منابع صنعتی گزارش داده است که مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه جاری میلادی، اوت، به روزانه ۲ میلیون و ۵۰ هزار بشکه رسیده است.

آمارها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران از ماه مه سال جاری که آمریکا خروج از برجام را اعلام کرد، بصورت متمادی کاهش یافته است.

ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، مجموع صادرات روزانه نفت و میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) ایران سه میلیون و ۹۰ هزار بشکه بود که بالاترین میزان از زمان رفع تحریم‌ها در ژانویه ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

آمارها نشان می‌دهد که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه جاری، تقریبا نیم میلیون بشکه کمتر از متوسط صادرات سال گذشته است.

آمریکا بعد خروج از برجام اعلام کرد که در نظر دارد کل صادرات نفت ایران را متوقف کند، اما بعدها گفت که در تلاش است تا صادرات ایران را بصورت چشمگیری کاهش دهد و هر چه می‌تواند به تعداد کشورهایی که خرید نفت ایران را متوقف کرده‌اند، بیفزاید.

رویترز می‌نویسد که ایران بیشترین میزان تخفیف به مشتریان نفتی خود را طی ۱۴ سال گذشته نسبت به قیمت نفت عربستان ارائه داده است، اما باز هم نتوانسته آنها را به حفظ سطح خرید نفت مجاب کند.

بر اساس این گزارش، چین به عنوان بزرگترین مشتری نفتی ایران از ماه گذشته استفاده از نفتکش‌های خود برای حمل نفت ایران را متوقف کرده است. هم‌اکنون ایران خود مجبور است نفت فروشی به چین را بیمه و حمل کند.

با این حال، طی ماه جاری، ایران روزانه تنها ۵۹۳ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است که نسبت به ماه قبل آن بیش از ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

صادرات به هند در ماه جاری نسبت به ژوئیه نیز حدود ۵۹ درصد کاهش یافته و به ۲۶۴ هزار بشکه در روز رسیده است، اما داده‌های کشتی‌رانی نشان می‌دهد که این رقم می‌تواند افزایش یابد، چرا که مقصد ۱۱ میلیون بشکه نفت ایران که توسط نفتکش‌ها راهی دریاهای آزاد شده است، هنوز معلوم نیست و می‌تواند بخشی از آن به هند برسد.

ژاپن برای دومین ماه متوالی خرید نفت از ایران را کاهش داده و در ماه جاری کمتر از ۱۱۰ هزار بشکه نفت از جمهوری اسلامی وارد کرده است. انتظار می‌رود این کشور از ماه نوامبر (آبان) خرید نفت ایران را متوقف کند.

در این میان، کره جنوبی از ماه ژوئیه هیچ نفتی از ایران نخریده است.

خرید روزانه نفت اروپا از ایران نیز که در ماه مارس حدود ۷۴۰ هزار بشکه بود، در ماه جاری به ۳۸۷ هزار بشکه افت پیدا کرده است.

آژانس بین المللی انرژی، خرداد ماه سال جاری پیش‌بینی کرد که تولید روزانه نفت ایران در پایان سال ۲۰۱۹ می‌تواند ۹۰۰ هزار بشکه معادل ۲۳ درصد از کل تولید کشور کاهش یابد.

هنوز اوپک گزارش ماهانه خود را منتشر نکرده است، اما بر اساس گزارش‌های قبلی، تولید نفت ایران در ماه ژوئیه و ژوئن روزانه بیش از ۸۵ هزار بشکه کاهش یافته است.

اخیرا خبرگزاری بلومبرگ از قول منابعی گزارش داد که آمریکا از قطع کامل صادرات نفت ایران صرف نظر کرده و می‌خواهد آن را به نصف کاهش دهد.

منابع: رویترز، اوپک، آژانس بین المللی انرژی، بلومبرگ؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG