لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

ایران بار دیگر درباره تنگه هرمز به آمریکا هشدار داد‎


دو روز پس از توئیت وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تنگه هرمز «در کنترل ایران نیست‎»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تهدید کرد که اگر «کشورهای متخاصم» «فراتر از حقوق بین‌الملل» عمل کنند با اقدام سپاه پاسداران مواجه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد حسین باقری روز چهارشنبه ۷ شهریور در نشست فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران در مشهد گفت که نیروهای مسلح «هیچگاه تهدیدات دشمن را کوچک نمی‌شمارند» و همواره «راهبردهای آنها را رصد می‌کنند».

آقای باقری تاکید کرد: «کشورهای متخاصم قبل از ورود به تنگه هرمز اضطراب دارند و ظرف یک سال اخیر مطابق حقوق بین الملل رفتار کرده‌اند و اگر فراتر از آن عمل کنند، با مقابله و اقدامات کنترلی نیروی دریایی سپاه مواجه خواهند شد».

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه پنجم شهریور در توییتی نوشته بود: «جمهوری اسلامی ایران تنگه هرمز را کنترل نمی‌کند. تنگه هرمز یک آبراه بین المللی است. ایالات متحده به همکاری با شرکای خود در راستای تضمین آزادی کشتیرانی و تردد آزاد تجاری در آب‌های بین المللی ادامه خواهد داد».

در همان روز علیرضا تنگسیری، فرمانده جدید نیروی دریایی سپاه پاسداران، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران «اشراف کاملی» بر تنگه هرمز و خلیج فارس دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز در اظهارات روز چهارشنبه خود گفت که «خلیج فارس خانه و وطن ما است و دشمنان در خلیج فارس میهمان ناخوانده هستند».

وی اضافه کرد: «دشمنان باید بدانند خلیج فارس محل مناسبی برای جنگ و درگیری آنان نیست‌، به گونه‌ای که هرگاه نادانی در آمریکا دستور جنگ می‌دهد، حتی کارشناسان آنها اعلام می‌کنند که توان مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارند».

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام، واشینگتن اعلام کرده است برای وارد کردن فشار حداکثری به مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن بازگرداندن دوباره تحریم‌ها تلاش می‌کند فروش نفت ایران را به صفر برساند.

در واکنش به این تحریم‌ها، رئیس جمهور و فرماندهان نظامی ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌اند.​ اما فرمانده عملیاتی نیروی دریایی آمریکا به ایران هشدار داده که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

در همین حال جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز روز سه‌شنبه ششم شهریور گفته بود: «به ایران درباره شرارت‌هایی که همچنان در منطقه انجام می‌دهد هشدار داده شده است، درباره قتل‌هایی که مرتکب شده‌اند، کاری که همراه با اسد در سوریه انجام می‌دهند، تهدیدشان به بستن تنگه هرمز و حمایت‌شان از حوثی‌ها با موشک‌هایی که به عربستان سعودی شلیک می‌شود».

همزمان با تنش‌ها بین ایران و آمریکا، شورشیان شیعه یمن اخیرا دو نفتکش عربستان را در باب‌المندب هدف قرار دادند که باعث شد عربستان صادرات نفت از این تنگه را برای مدتی متوقف کند.

پس از این اتفاق ناصر شعبانی، رئیس مرکز پژوهش‌های دفاعی امنیتی دانشگاه جامع امام حسین، روز ۱۵ مرداد در اظهار نظری جنجالی گفته بود که جمهوری اسلامی از شورشیان یمن خواسته که به دو نفتکش عربستان سعودی حمله کنند و آنان هم این کار را کرده‌اند.

با این حال رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، سخنان آقای شعبانی را تکذیب کرد و مدعی شد که آقای شعبانی در این نهاد «مسئولیتی ندارد».

منبع: خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG