لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۸

هشدار دریاسالار آمریکایی به سپاه پاسداران درباره بستن تنگه هرمز


دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی ایالات متحده، می‌گوید که آمریکا رزمایش ایران در خلیج فارس را زیر نظر دارد
دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی ایالات متحده، می‌گوید که آمریکا رزمایش ایران در خلیج فارس را زیر نظر دارد

یک مقام ارشد نظامی آمریکا به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی ایالات متحده، روز جمعه ۱۲ مرداد در گفت‌وگویی اختصاصی با صدای آمریکا تاکید کرد که رزمایش تازه سپاه پاسداران را «از نزدیک زیر نظر داریم» و اگر سپاه پاسداران بخواهد تنگه هرمز را مسدود کند با واکنش نیروی دریایی آمریکا و متحدانش روبه‌رو خواهد شد.

با بالا گرفتن تنش در روابط تهران و واشینگتن و تهدید مقامات ایرانی به بستن تنگه هرمز، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات امنیتی آمریکا گزارش داد که سپاه پاسداران رزمایش دریایی بزرگ خود را در آب‌های منطقه آغاز کرده است.

این گزارش عنوان می‌کند که ایران در مرحله نخست این رزمایش ده‌ها ناوچه را به آب‌ انداخته است.

مقام‌هایی آمریکایی تاکید کرده‌اند که واشینگتن «از نزدیک این فعالیت‌ها را زیر نظر دارد و به همکاری با متحدان خود برای تضمین آزادی دریانوردی و ترابری تجاری در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد».

دریاسالار ریچاردسون نیز بر گزارش‌ها درباره رزمایش ایران در خلیج فارس صحه گذاشته و گفته که آمریکا آن را رصد می‌کند.

وی در ادامه گفت: «اگر ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کند، نیروی دریایی آمریکا و متحدانش که در منطقه هستند می‌توانند با این تهدید مقابله کنند و در صورت لزوم می‌توانیم از زور بیشتر نیز استفاده کنیم.»

وی تأکید کرد: «ما قطعاً، آزادی کشتیرانی در تنگهٔ بسیار مهم هرمز را حفظ خواهیم کرد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، چندی پیش در واکنش به اظهارات مقام آمریکایی درباره تحریم نفت ایران، گفته بود که «معنی ندارد نفت ایران صادر نشود، و آن وقت نفت منطقه صادر شود».

از این سخنان تعبیر به اقدام برای بستن تنگه هرمز شد که مهم‌ترین آبراه نفتی جهان به شمار می‌آید. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از این سخن حمایت کرد و آن را «سیاست نظام» جمهوری اسلامی خواند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشت که اظهارات او «مایه مباهات و افتخار است».

اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده «قرارگاه ثارالله» سپاه، هم گفت که اگر «لازم باشد»، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

اما ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید که «ایران در گذشته نیز تهدید به بستن تنگه هرمز کرده» و می‌داند که عملی کردن این تهدید، تعرضی به کشتیرانی بین‌المللی خواهد بود.

آقای متیس هشدار داده که چنین اقدامی واکنش بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت چرا که جامعه بین‌الملل می‌خواهد خطوط کشتیرانی «به هر بهایی» باز باشد.

منبع: صدای آمریکا، رادیو فردا؛ س.ن / ‍پ.پ

XS
SM
MD
LG