لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

هند سه قسط باقی مانده از پول نفت ایران را «پرداخت خواهد کرد»


خبرگزاری رويترز روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، گزارش داد که سه قسط باقی مانده از مبلغ ۴.۲ ميليارد دلاری که بر اساس توافق هسته‌ای ژنو بايد به حساب ايران واریز شود، توسط هند پرداخت خواهد شد.

اين خبرگزاری از قول چهار منبع مطلع گزارش داده که در سه ماه پيش رو مجموعا يک ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلار توسط دولت هند به ايران پرداخت خواهد شد.

بر اساس توافق هسته‌ای شش‌ ماهه‌ای که روز سوم آذر پارسال ميان ايران و شش قدرت جهانی حاصل شد و از ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد، ايران به ۴٫۲ ميليارد دلار از دارايی‌های نفتی مسدود شده خود در بانک‌های خارجی در قالب هشت قسط دسترسی خواهد داشت.

تاکنون چهار قسط توسط ژاپن و يک قسط توسط کره جنوبی، مجموعا به مبلغ دو ميليارد و ۵۵۰ ميليون دلار به ايران تحويل داده شده است.

بر اساس برنامه‌ريزی انجام شده طبق توافق هسته‌ای، تاريخ واريز قسط های بعدی به ترتيب ۲۴ ارديبهشت، ۲۷ خرداد و ۲۰ تير ۹۳ هر يک به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار خواهد بود.

آخرين قسط‌هايی که به حساب ايران واریز شده در روزهای ۲۱ و ۲۶ فروردين ماه و توسط ژاپن صورت گرفته است.

خبرگزاری رويترز می‌نويسد که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ايران تاکنون ۲۵ درصد از ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود را تبدیل کرده است. بر اساس توافق ژنو، ايران مقداری از اين ذخاير را به سوخت تبديل کرده و مقدار ديگری را رقيق‌تر خواهد کرد.

بر اساس اين گزارش، دولت هند از پالايشگاه‌های مشتری نفت ايران خواسته است که اولين قسط را تا نيمه ماه ميلادی آينده به حساب ايران واريز کنند.

يک منبع به رويترز گفته است که ايران از دولت هند خواسته است که پرداخت‌ها را با ريال عمان به حساب بانک مرکزی ايران در بانک مسقط واريز کند.

هر ريال عمان برابر دو دلار و ۶۰ سنت آمريکا است.

رويترز می‌نويسد که پالايشگاه‌های هندی مجموعا سه ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار از بابت واردات نفت ايران به اين کشور بدهکارند.

اين پالايشگاه‌ها به خاطر تحريم‌های غرب، ۴۵ درصد از پول نفت ايران را با ارز محلی به شماره حسابی در هند واريز می‌کنند و ايران می‌تواند از اين مبلغ فقط برای خريد کالاهای مجاز این کشور استفاده کند. بقيه مبلغ تا اوايل پارسال توسط هالک بانک ترکيه به دست ايران می‌رسيد، اما با محکم‌تر شدن حلقه تحريم‌ها، اين روند متوقف شد.

رويترز می‌نويسد که پالايشگاه‌های هندی در سه ماهه اول سال، واردات نفت از ايران را حدود ۴۳ درصد نسبت به دور مشابه پارسال افزايش داده‌اند.
XS
SM
MD
LG