لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

ژاپن «دو قسط دیگر» از بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کرد


گزارش‌ها حاکی است که ژاپن دو قسط دیگر از بدهی‌ نفتی خود به ایران را بر اساس توافق اتمی ژنو پرداخت کرده است. به این ترتیب تاکنون ایران بیش از ۲.۵ میلیارد دلار از پول نفت خود را دریافت کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، از قول دو منبع آگاه گزارش داد که بر اساس تفاهم شش‌ماهه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، ژاپن دومین و سومین قسط بدهی نفتی خود به ایران را پرداخت کرده است.

یک منبع در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته است که مبالغ تحویل داده شده هم اکنون به دست بانک مرکزی ایران رسیده و منبع دوم تنها تایید کرده است که دولت ژاپن این دو قسط را واریز کرده است.

بر اساس برنامه اعلام شده در توافق هسته‌ای ژنو، کل مبلغی که در ماه جاری باید به ایران پرداخت شود یک میلیارد دلار بوده که ۵۵۰ میلیون دلار آن برای ۱۰ آوریل، ۲۱ فروردین، و مابقی ۱۵ آوریل، ۲۶ فروردین، برنامه‌ریزی شده است.

ایران قبلا ۱٫۵۵ میلیارد دلار از پول نفت خود را بر اساس زمان‌بندی معین دریافت کرده بود.

به این ترتیب، ایران بر اساس توافق هسته‌ای تاکنون دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار پول نفت صادراتی خود را در قالب پنج قسط دریافت کرده است.

در همین زمینه، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «تاکنون سه قسط از ۸ قسط توافق ژنو به مبلغ یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار دریافت شده و دو قسط چهارم و پنجم نیز در راه است».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای سیف در ادامه گفت که «از محل ۴٫۲ میلیارد دلار تا به حال سه قسط سررسید و به حساب‌های بانک مرکزی واریز شده که یک قسط در بانک سوئیسی بی‌سی‌پی و دو قسط دوم و سوم به بانک مسقط منتقل شده است».

بر اساس توافق هسته‌ای شش‌ماهه‌ای که روز سوم آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد و از ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد، ایران به ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی مسدود شده خود در بانک‌های خارجی در قالب هشت قسط دسترسی خواهد داشت.

تاکنون چهار قسط توسط ژاپن و یک قسط توسط کره جنوبی به ایران تحویل داده شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده طبق توافق هسته‌ای، تاریخ واریز هشت قسط دارایی‌های بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی ایران بدین ترتیب است: نخستین قسط ۱۲ بهمن ۹۲ به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط دوم در ۱۰ اسفند ۹۲ به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار، قسط سوم در ۱۶ اسفند ۹۲ به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط چهارم در۲۱ فروردین ۹۳ به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط پنجم ۲۶ فروردین به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار و قسط‌های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ‌های ۲۴ اردیبهشت، ۲۷ خرداد و ۲۰ تیر ۹۳ هر یک به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار است.

رویترز می‌نویسد که پرداخت اقساط چهارم و پنجم حاکی از همکاری ایران در زمینه هسته‌ای بر اساس تعهدات خود در قالب توافق ژنو است.
XS
SM
MD
LG