لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

کره جنوبی ۵۵۰ میلیون دلار به حساب ایران واریز می‌کند


گزارش‌ها حاکی است که سومین قسط از پول نفت صادراتی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای توسط کره جنوبی پرداخت خواهد شد.

خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه ۱۵ اسفندماه از قول چند منبع آگاه گزارش داد که کره جنوبی ۵۵۰ میلیون دلار پول بلوکه شده نفت ایران را آزاد کرده و تحویل ایران خواهد داد.

این سومین قسط از ۴.۲ (چهار و دو) میلیارد دلار پولی است که بر اساس توافق شش ماهه هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی قرار است به دست دولت ایران برسد. قرار است کل این مبلغ در هشت قسط به حساب ایران واریز شود.

رویترز می‌نویسد که قبلا ژاپن دو قسط پول بلوکه شده ایران حاصل از فروش نفت را پرداخت کرده است، اولین قسط به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار در بهمن ماه و دومین قسط به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار طی هفته گذشته پرداخت شده است.

بر اساس توافق هسته‌ای ژنو، دومین و سومین قسط پول نفت ایران قرار بود که اول و هفتم ماه مارس (جمعه ۱۶ اسفندماه) به دست ایران برسد.

توافق ژنو سوم آذرماه حاصل شد و از ۳۰ دی ماه به مدت شش ماه به اجرا گذاشته شد.

«قرار نیست دلارهای آزاد شده به داخل کشور بیاید»

طی روزهای گذشته رسانه‌های ایران اخبار ضد و نقیضی از نحوه تحویل یا دریافت دارایی‌های رفع بلوکه شده ایران منتشر کرده‌اند.

همزمان با تکذیب اظهارات محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره پرداخت پول بدهی هند به ایران توسط مقامات هندی، خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه گزارش داد که «پول‌های آزاد شده هنوز به دست ایران نرسیده است» و آن را «برگی دیگر از بدقولی غرب به ایران» عنوان کرد.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز ۱۲ بهمن ماه اعلام کرد که ۵۵۰ میلیون دلار دارایی‌های ایران نزد بانک مرکزی ژاپن از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد که این گفته توسط بانک مرکزی ایران نیز تایید شد.

خبرگزاری فارس می‌نویسد که حتی این پول نیز تا به حال وارد کشور نشده است.

البته، قبلا برخی مقامات ایران اعلام کرده بودند که قرار نیست دارایی‌های رفع بلوکه شده ایران به صورت فیزیکی به کشور منتقل شود. برای نمونه، علی ماجدی معاون وزیر نفت ایران ۲۰ بهمن ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا گفت که پول رفع بلوکه شده به ایران امکان می‌دهد تا کالاهای غربی مانند قطعات خودرو و هواپیما و فلزات با ارزش خریداری کند.

در همین زمینه خبرگزاری مهر روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه از قول ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی ایران گزارش داد که «قرار نیست دلارهای آزاد شده به داخل کشور بیاید».

به گفته وی، بخشی از این پول‌ها صرف واردات کالاهای اساسی، به خصوص در بخش واردات دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود و یک بخش دیگر از این درآمد‌ها صرف خرید کالاهای تحریمی همچون قطعات خودرو خواهد شد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران می‌تواند از پول نفت صادراتی خود فقط در خود کشورهای مشتری نفت ایران برای خرید «کالاهای مجاز» استفاده کند، اما آزاد شدن ۴. ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به این کشور اجازه می‌دهد که این مبلغ را در کشورهای دیگر، از جمله اروپا استفاده کند.

بر اساس گزارش کاخ سفید که اواسط ژانویه منتشر شد، کل دارایی‌های بلوکه شده ایران از بابت صادرات نفت در کشورهای مختلف ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
XS
SM
MD
LG