لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

وزیر صنعت: بخشی از پول نفت در سریلانکا بلوکه شده است


 محمدرضا نعمت‌زاده در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سریلانکا
محمدرضا نعمت‌زاده در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سریلانکا
وزير صنعت، معدن و تجارت ايران می‌گويد که بخشی از پول‌های نفتی ایران به خاطر تحریم‌ها در سریلانکا بلوکه شده و مذاکره برای بازگرداندن این وجوه در جریان است.

سریلانکا که ۹۳درصد از نيازهای نفتی خود را از راه واردات تامين می‌کند، به خاطر تحريم‌های غرب مجبور به قطع واردت نفت از ايران شد.

شبکه تلويزيونی الجزيره ۹ دسامبر سال گذشته از قول آنورا پريادارشانا وزير نفت سریلانکا گزارش داد که اين کشور به شدت مايل به لغو تحريم‌های نفتی عليه ايران است، چراکه نفت ايران برای اين کشور بسيار باصرفه بود.

سریلانکا پیش از تحريم‌های آمريکا که ژوئيه ۲۰۱۲ به اجرا گذاشته شد، روزانه ۳۹ هزار بشکه نفت از ايران وارد می‌کرد.

خبرگزاری ايسنا، روز دوشنبه ۲۳ دی ماه سال جاری گزارش داده بود که بدهی اين کشور به ايران از بابت واردات نفت ۲۵۰ ميليون دلار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت ايران روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه در کميسيون مشترک ايران و سريلانکا در تهران گفت: «پيش از تحريم، ايران نفت خام را با شرايط مناسبی به سريلانکا تحويل می‌داد، ولی از زمان تحريم‌ها اين روند متوقف شده و بخشی از وجوه نفت ايران نزد کشور اين کشور باقی مانده است.»

وی افزود: «اميدواريم بتوانيم در مورد بازگشت اين بخش از پول نفت به ايران به نظر مشترکی با سريلانکا برسيم.»

ايران و سريلانکا پیشتر بر روی تجارت ترجيحی مذاکره کرده بودند، اما واردات ايران از اين کشور عموما منحصر به چای است. هنگامی که دو کشور در مورد برخی کالاها، تعرفه‌ها را کمتر در نظر می‌گیرند، به اصطلاح با یکدیگر تجارت ترجیحی دارند.

سریلانکا در سال ۲۰۱۲ صادرات چای به ايران را تا ۳۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ افزايش داد و به نزديک ۳۷ هزار تن رساند، اما اين مقدار در مقابل بدهی نفتی ايران چندان مبلغ چشمگيری نيست.

نعمت‌زاده نيز سه‌شنبه اعلام کرد که بنا به دلايلی، موافقتنامه ترجيحی ميان دو کشور اجرايی نشده است.

وی در ادامه گفت که فهرستی از کالاها برای کاهش تعرفه‌ها از سوی سريلانکا در گذشته ارائه شده که متاسفانه در آن، کالاهای صنعتی به چشم نمی‌خورد و بيشتر کالای غيرصنعتی است در حالی که ايران آمادگی دارد اين گونه کالاها را نيز به سريلانکا صادر کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با پایین دانستن حجم مبادلات تجاری میان ایران و سریلانکا گفت: «هیچ یک از دو کشور از سطح کنونی تبادلات تجاری راضی نیست در عین حال متاسفانه موضوع تجارت ترجیحی بین ایران و سریلانکا نیز مدت‌ها است به دلایل مختلف معوق مانده و اجرایی نشده است که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود.»

به گزارش ایرنا دهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا روز سه‌شنبه با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان و وزیر صنایع و تجارت سریلانکا و هیات همراه در تهران برگزار شد.

هند در پی کاهش دوباره واردات نفت ايران

بر اساس تحريم‌های آمريکا کشورهای خريدار نفت ايران مجاز به انتقال پول با هيچ ارزی به خارج از کشور نيستند و ايران تنها می‌تواند از اين پول برای خريد کالا در همان کشور استفاده کند.

بعد از توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی که قرار است از ۳۰ دی ماه اجرا شود، ايران اجازه خواهد يافت که ۴.۲ ميليارد دلار از دارايی های بلکوکه شده خود در خارج را به داخل کشور منتقل کند، اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ايران و منابع خارجی، تخمين زده می‌شود که هم‌اکنون ۶۰ تا ۷۰ ميليارد دلار پول ايران در خارج بلوکه شده باشد.

توافق هسته‌ای شامل لغو تحريم‌های نفتی نمی‌شود، موضوعی که باعث شد مقام‌های هندی سه‌شنبه ۲۴ دی ماه اعلام کنند که واردات نفت از ايران را در سال مالی آینده هند (تقريبا همزمان با سال خورشيدی است) تا ۱۵ درصد نسبت به حجم کنونی کاهش دهد.

به گزارش رويترز «آر کا سينگ» از مقام‌های ارشد نفتی هند اعلام کرده است که هم‌اکنون اين کشور روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد می‌کند، اما از ماه آوريل اين رقم به ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار بشکه کاهش خواهد يافت.

هند پیش از تحريم‌ها بيش از ۳۳۰ هزار بشکه نفت از ايران می خريد. رويترز با استناد به گزارش کاخ سفيد می‌نويسد که ايران از اوايل ۲۰۱۲ به خاطر افت صادرات نفت خود از ۲.۲ ميليون بشکه به رقم کنونی يک ميليون بشکه در روز، حدود ۸۰ ميليارد دلار زيان کرده است.
XS
SM
MD
LG