لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

نخست‌وزیر هند در سفری غیرمنتظره به پاکستان رفت


نارندرا مودی، نخست وزیر هند (راست) در فرودگاه لاهور با استقبال نواز شریف، همتای پاکستانی‌اش، روبرو شد.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند (راست) در فرودگاه لاهور با استقبال نواز شریف، همتای پاکستانی‌اش، روبرو شد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، روز جمعه چهارم دی ماه در سفری غیرمنتظره به لاهور رفت تا با نواز شریف، همتای پاکستانی‌اش، دیدار و گفت‌وگو کند. این نخستین بار ظرف یک دهه گذشته است که یک نخست‌وزیر هند از پاکستان بازدید می‌کند.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که پس از پیاده شدن مودی از هواپیما در شهر لاهور، نواز شریف وی را در آغوش کشید و دو رهبر سپس سوار بر هلی‌کوپتر به محل اقامت نخست‌وزیر پاکستان رفتند.

یک سخنگوی نخست‌وزیر پاکستان به رویترز گفته که دو رهبر درباره مسائل دوجانبه شامل تحولات کشمیر با هم گفت‌وگو خواهند کرد. این منطقه مهم‌ترین نقطه اختلاف این دو کشور اتمی در جنوب آسیا است.

مودی در مسیر سفرش به روسیه به پاکستان رفته است. وی اوایل روز جمعه از کابل، پایتخت افغانستان، دیدار و در مراسم افتتاح ساختمان پارلمان این کشور که با هزینه دهلی‌نو ساخته شده است شرکت کرد. ساختمان جدید پارلمان افغانستان بیش از ۲۰۰ میلیون دلار خرج برداشته است.

گزارش رویترز می‌افزاید هند و پاکستان پس از ماه‌ها سردی روابط سرانجام تماس‌های سطح بالای خود را پس از دیدار کوتاه نخست‌وزیران دو کشور در حاشیه نشست بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس از سر گرفتند.

یک مشاور نزدیک ناندرا مودی گفته که دیدار از پاکستان تصمیمی ناگهانی از سوی نخست‌وزیر و آجیت دووال، مشاور امنیت ملی وی، بوده است و نباید آن را به معنای تغییر اساسی موضع هند در قبال پاکستان دانست.

وی که نخواست فاش شود به رویترز گفته است: «این یک علامت واضح است که تعامل فعال می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد».

سفر آقای مودی به پاکستان نخستین دیدار یک نخست‌وزیر هند از این کشور پس از حملات سال ۲۰۰۸ بمبئی است که در جریان آن ۱۶۶ نفر از سوی شبه نظامیان آموزش دیده در پاکستان کشته شدند.

دو کشور پس از استقلال هند از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ از یکدیگر جدا شدند. مذهب اکثریت مردم هند، هندو و پاکستان، اسلام است.

مودی که یک ناسیونالیست هندو است در سال ۲۰۱۴ به نخست‌وزیری هند رسید و رویکردی سختگیرانه‌تر نسبت به پاکستان اتخاذ کرده و به نیروهای امنیتی در مرز دو کشور اختیار داده است که با هرگونه اقدام تهاجمی مقابله به مثل کنند.

XS
SM
MD
LG