لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

«عاملان سوء قصد به ديپلمات اسرائيلی، عضو سپاه پاسداران بودند»


محمد کاظمی، روزنامه نگار هندی که برای ايرنا کار می کرد، ماه مارس گذشته و برای انجام تحقيقات بازداشت شد.
محمد کاظمی، روزنامه نگار هندی که برای ايرنا کار می کرد، ماه مارس گذشته و برای انجام تحقيقات بازداشت شد.
به گزارش یک روزنامه هندی، پليس این کشور اعلام کرده است که عاملان سوءقصد نافرجام به جان يک ديپلمات اسرائيلی در دهلی نو، اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ايران بوده اند.

در اين سوء قصد که ماه فوريه گذشته صورت گرفت، همسر وابسته نظامی اسرائيل در دهلی به شدت زخمی شد.

روزنامه «تايمز آو اينديا» روز دوشنبه نوشت: پليس هند پس از تحقيقات گسترده، به اين نتيجه رسيده است که پنج تن از اعضای سپاه پاسداران ايران با همکاری يک روزنامه نگار هندی اين سوءقصد را اجرا کردند.

بر اساس اين گزارش، سردسته اين گروه «هوشنگ افشار ايرانی» نام دارد و هدايت کننده سوء قصد عليه اسرائيلی ها در تايلند و گرجستان نيز بوده است.

پليس بين المللی (اينترپل) در ماه مارس برای چهار تن از اين متهمان حکم جلب بين المللی صادر کرده بود ولی اين نخستين بار است که هند اعلام می کند که اين افراد اعضای سپاه پاسداران هستند.

روزنامه «تايمز آو اينديا» نوشته است که «جزئيات مربوط به اين متهمان در اختيار ايران قرار گرفته است.»

پليس هند می گويد که توطئه گران اصلی با ويزای گردشگری وارد اين کشور شده بودند و پس از انجام عمليات خاک هند را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد کاظمی، روزنامه نگار هندی که برای ايرنا، خبرگزاری دولتی ايران، کار می کرد، ماه مارس گذشته و برای انجام تحقيقات بازداشت شد.

در جريان سوء قصد ماه فوريه در دهلی نو، همسر وابسته نظامی اسرائيل، در نزديکی کاخ نخست وزيری هند در مرکز دهلی مورد حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

مقام های اسرائيلی بلافاصله ايران را متهم کردند که در اين حمله تروريستی دست داشته است اما مقام های ايرانی اين اتهام را رد کردند.

برخی از تحليگران گفته اند که جمهوری اسلامی ايران در واکنش به ترور دانشمندان هسته ای خود اقدام به انجام حمله عليه افراد و مواضع اسرائيلی در کشورهای مختلف جهان کرده است.

پيش از حمله ياد شده، عمليات هايی در گرجستان و تايلند نيز عليه اتباع اسرائيلی صورت گرفته بود که ايران نيز به عنوان متهم اصلی اين حملات معرفی شد.

روز ۲۸ تيرماه نيز انفجاری در شهر بورگاس و در يک اتوبوس حامل گردشگران اسرائيلی به وقوع پيوست که در جريان آن پنج اسرائيلی، راننده اتوبوس و عامل حمله انتحاری کشته شدند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، به فاصله کمی از اين انفجار جمهوری اسلامی ايران و گروه حزب الله را متهم اصلی معرفی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز اين اتهام را رد کرد.
XS
SM
MD
LG