لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

فرمانده ارتش ایران: نیروهای نظامی به صورت شب حمله‌ای آماده باشند


فرمانده ارتش می‌گوید که تهدیدات علیه ایران در مرحله نخست، زمینی نخواهد بود.
فرمانده ارتش می‌گوید که تهدیدات علیه ایران در مرحله نخست، زمینی نخواهد بود.

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت خواستار آمادگی نیروهای نظامی ایران «به صورت شب حمله‌ای» شده است.

عبدالرحیم موسوی در جمع فرماندهان نیروی زمینی گفته که «همه نیرو‌ها باید خود را به صورت شب ‌حمله‌ای آماده کنند و بازی جنگ را دائما تمرین کنند».

وی تهدیدات علیه ایران را «جدی» خوانده و گفته که «البته این تهدیدات در مرحله نخست، زمینی نخواهد بود اما نیروی زمینی باید آمادگی خود را حفظ کند».

اظهارات فرمانده کل ارتش ایران در همان روزی بیان شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مردم ایران خواست تا آماده باشند.

وی گفته بود: «از همه طرف دشمن وارد شده. مسئولین کشور و آحاد توانا و آحاد مردم باید در مقابله با این دشمن هر کاری که می توانند [انجام دهند]. در هر بخشی، در هر رشته‌ای که می‌توانند، بایستی خودشان را آماده کنند، وارد میدان باشند».

رهبر جمهوری اسلامی افزوده بود: «آرایش دشمن آرایش جنگی است؛ از لحاظ اقتصادی آرایش جنگی گرفته؛ از لحاظ سیاسی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی‌های ما جمع است».

از سوی دیگر محمد سرافراز، رئیس سابق صداوسیما، در مصاحبه‌ با برنامه «اتاق شیشه‌ای» که روز چهارشنبه منتشر شد با اشاره به «احتمال جنگ بعد از ماه رمضان»، گفته است که «مسئولان کشور نیز این مسئله را فهمیده‌اند و به دنبال راه‌حلی برای آن هستند».

آقای سرافراز توضیح بیشتری در این زمینه نداده ولی گفته که «برخی از مسئولان معتقدند باید برای جلوگیری از این مسئله مذاکره کرد و برخی معتقدند باید پاسخ نظامی سخت داد».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، نیز ماه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفته بود آمریکا «در حال آماده شدن برای جنگ در آسیا است».

مقام‌های دولت ترامپ گفته‌اند در پی استفاده از گزینه نظامی و «تغییر رژیم» در ایران نیستند و تنها خواستار «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی هستند.

آمریکا از ۱۸ اردیبهشت پارسال که از توافق شش قدرت هسته‌ای با ایران خارج شد، تاکنون تحریم‌های بانکی، مالی و نفتی گسترده‌ای علیه تهران وضع کرده. ضمن اینکه معافیت‌ خریداران نفت ایران از تحریم‌ها را لغو کرده است.

واشینگتن در عین حال، سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داده است که خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت. تهران در یک اقدام متقابل، قانونی تصویب کرد که فرماندهی مرکزی آمریکا را به عنوان نیروی «تروریستی» معرفی می‌کند.

اظهارات فرمانده کل ارتش ایران با واکنش‌هایی روبرو شده و از جمله روزنامه «اعتماد» روز پنجشنبه در مطلبی به قلم عباسعلی منصوری آرانی از «فرماندهان سابق ارتش» و نماینده پیشین مجلس به این موضوع پرداخته است.

نوینسده این یادداشت گفته که اظهارات عبدالرحیم موسوی «به معنای آن نیست که قرار است کشور وارد یک درگیری نظامی شود یا حمله‌ای علیه مرزها صورت بگیرد بلکه وظیفه ارتش این است که همه امور را به دقت رصد کند و در برابر هرگونه عملیات یا تحرکی آمادگی کامل داشته باشد».

علی فدوی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران، نیز گفته است: «آن‌هایی که خودشان را ابرقدرت می‌دانند ۳۰ سال جرئت نداشته‌اند یک تیر مستقیم به سمت ما شلیک کنند».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، سایت اعتماد و رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG