لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

حسن روحانی قانون «اقدام متقابل علیه آمریکا» را ابلاغ کرد


رئیس‌جمهوری ایران قانون «اقدام متقابل» را به چند وزارتخانه و سازمان ابلاغ کرده است.
رئیس‌جمهوری ایران قانون «اقدام متقابل» را به چند وزارتخانه و سازمان ابلاغ کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت قانون «اقدام متقابل» در برابر قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا را برای اجرا ابلاغ کرد.

این اقدام بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی صورت می‌گیرد و حسن روحانی آن را برای اجرا به وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین به شورای عالی امنیت ملی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است.

قانون «اقدام متقابل علیه آمریکا» در جلسه روز سوم اردیبهشت مجلس ایران تصویب شد و یک روز بعد به تایید شورای نگهبان رسید.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، اعضای شورای نگهبان به اتفاق آراء طرح دوفوریتی حمایت از سپاه پاسداران را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانستند و آن را تأیید کردند.

بر اساس این قانون، «کلیه نیروهای نظامی امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که در غرب آسیا فعالیت می‌کنند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به‌نمایندگی از آنها در منطقه غرب آسیا و… فعالیت می‌کنند، تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی و غیر آن به این دسته از نیروها از نظر این قانون معاونت در اقدامات تروریستی به‌حساب می‌آید».

مشخص نیست که اجرای این قانون چه تاثیری بر نیروهای آمریکایی و عملیات آنها در منطقه خاورمیانه داشته باشد.

فرماندهان سپاه پاسداران بارها گفته‌اند که پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه و ناوگان این کشور در خلیج فارس در برد موشک‌های ایران قرار دارند.

تصویب قانون یاد شده واکنشی است به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا در روز ۱۹ اردیبهشت.

بر اساس قوانین آمریکا، ارائه «حمایت‌های مادی» به «سازمان‌های تروریستی خارجی» که در کل، شامل گستره‌ای از مسائل از جمله خدمات یا دارایی‌های ملموس و ناملموس است، جرم محسوب می‌شود.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند قرار دادن سپاه در این فهرست، انزوای بیشتر ایران را همراه خواهد داشت و دربرگیرنده این پیام است که ایالات متحده «حمایت‌های ایران از گروه‌های شورشی» و دیگر «اقدامات بی‌ثابت‌کننده» در خاورمیانه را تحمل نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی همواره اتهام‌های آمریکا در مورد دخالت در امور کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم را رد کرده‌ است.

خبرگزاری‌های ایسنا و رویترز و منابع خبری/ر.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG