لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

مجلس ایران دو فوریت طرح «تروریستی» خواندن نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا را تصویب کرد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه با لباس سپاه سر کار خود حاضر شدند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه با لباس سپاه سر کار خود حاضر شدند.

در ادامه واکنش‌ها به اقدام آمریکا، مجلس ایران دو فوریت طرح «تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا» را تصویب کرد و فرمانده سپاه پاسداران نیز اعلام کرد که این نهاد «در سیستم دفاعی و تهاجمی خود با قدرت‌تر از قبل خواهد شد».

نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، دو فوریت طرح «تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا» را تصویب کردند و جزئیات این طرح در جلسه بعدی مجلس بررسی خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، سپاه پاسداران «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم است».

در واکنش به این اقدام، نمایندگان مجلس ایران در طرح خود نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا را «تروریست» خوانده‌اند.

براساس این طرح، کسانی که به این نیروها کمک کنند «به عنوان معاون جرم تروریست شناخته می‌شوند».

بر اساس ماده واحده این طرح، «نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی عندالزوم در برابر اقدامات ...نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا … اقدامات متقابل و قاطع به عمل آورند».

نمایندگان مجلس با ۱۸۹ رأی موافق، دو رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر دو فوریت این طرح را تصویب کردند و در این حین تعدادی از نمایندگان فریاد«مرگ بر آمریکا» را سر دادند.

در سخنان نمایندگان مجلس و طراحان این طرح اشاره‌ای به ضمانت اجرایی و نحوه اجرای آن نشده است. پیش از این نیز نمایندگان مجلس طرح‌های مشابهی در مقابل اقدامات آمریکا تصویب کرده‌اند که هیچ گزارشی از نحوه اجرای آنها اعلام نشده است.

مجلس ایران سال گذشته «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» را در واکنش به مصوبه کنگره آمریکا در تشدید تحریم‌های ایران تصویب کرده بود.

در همان زمان برخی از کارشناسان اعلام کرده بودند که این قانون تنها جنبه تبلیغاتی دارد و اقدامات متقابل ایران تهدیدی را برای منافع آمریکا به وجود نخواهد آورد.

مصوبه جدید مجلس ایران در حالی تصویب شده که شورایعالی امنیت ملی ایران روز دوشنبه و پیش از تصویب آن، اعلام کرده بود «فرماندهی مرکزی آمریکا» در غرب آسیا «موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

در همین حال ستاد کل نیروهای مسلح ایران با اشاره به این اطلاعیه اعلام کرد که نیروهای نظامی ایران با ارتش آمریکا « به‌عنوان تروریست» برخورد خواهند کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز این اقدام را «گربه‌رقصانی» و «خباثت» و «کید و فریب» توصیف کرده است.

روز سه شنبه همچنین محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران این اقدام آمریکا را «بسیار خنده‌دار» خواند و گفت که این نهاد «در سیستم دفاعی و تهاجمی خود با قدرت‌تر از قبل خواهد شد».

تعدادی از دیگر نهادها و مقامات جمهوری اسلامی نیز با صدور بیانیه‌هایی شدیدا به اقدام آمریکا اعتراض کرده‌اند.

در همین حال یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت که این اقدام آمریکا «تحت تأثیر لابی» اسراییل «پول‌های عربستان، در کنار قدرت نفوذ کوشنر داماد ترامپ صورت گرفته است».

محمد کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران هم تهدید کرد که «اگر آمریکایی‌ها حتی برای یکی از سپاهیان مشکل‌ساز بشوند، سپاه چندین برابر چنین خطایی، دست به اقدام خواهد زد و قطعا پشیمان اصلی در این بین آمریکایی‌ها خواهند بود».

روز سه شنبه همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس ایران از جمله قاسم جاسمی و حسینعلی حاجی دلیگانی تهدید کردند که نیروهای آمریکایی در منطقه «امنیت نخواهند داشت».

این تهدیدات در حالی ابراز می‌شود که فرمانده کل سپاه در ۲۸ تیر ۹۶ گفته بود که در صورت اجرای قانون کاتسا، آمریکا باید پایگاه‌های نظامی خود در منطقه را از محدوده دو هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران خارج کند.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها -موسوم به کاتسا- را تصویب کرد، و این قانون مبنای قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمول دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار گرفت.

با این حال به‌رغم آنکه هم نیروی قدس و هم کلیت سپاه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تروریستی قرار گرفته بودند و تحریم شده‌اند، این نخستین بار است که وزارت امور خارجه این کشور کلیت سپاه را وارد فهرست خود می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG