لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

نتانیاهو: تروریستی خواندن سپاه پاسخ مثبت ترامپ به خواسته من بود


نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل و آمریکا «همراه یکدیگر برای مقابله با ایران اقدام می‌کنند».
نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل و آمریکا «همراه یکدیگر برای مقابله با ایران اقدام می‌کنند».

لحظاتی پس از اعلام رسمی دولت دونالد ترامپ در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران در روز دوشنبه ۱۹ فروردین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، از رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر این تصمیم به گرمی سپاسگزاری کرد و آن را پاسخ مثبت دونالد ترامپ به خواسته او، قلمداد کرد.

آقای نتانیاهو در پیامی خطاب به دونالد ترامپ گفت: «دوست عزیز من، قبول یک خواسته مهم دیگر من، در راستای منافع مشترک دو کشور ما و کشورهای دیگر منطقه است».

وی افزود، اسرائیل و آمریکا «همراه یکدیگر در تمامی مسیر برای مقابله با ایران، رژیمی که کشور اسرائیل را تهدید می‌کند، اقدام می‌کنند».

همچنین به گزارش وای.نت، ییسرائل کاتز، کفیل وزارت خارجه اسرائیل نیز با قدردانی از دونالد ترامپ گفت: «این تصمیم، توان ایران را در پیشبرد برنامه هسته‌ایش و حمایت از ترور در منطقه تضعیف می‌کند».

دولت آمریکا هنوز سخنان بنیامین نتانیاهو را در این زمینه که «تروریستی» قلمداد کردن سپاه پاسداران ایران نتیجه پذیرش یک درخواست دیگر نخست‌وزیر اسرائیل از رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است را تایید نکرده.

اسرائیل از دیرباز سپاه پاسداران را بازوی اصلی جمهوری اسلامی در دشمنی با موجودیت خود می‌داند.

بنیامین نتانیاهو دو ماه پیش خطاب به سپاه پاسداران گفته بود، اگر به اسرائیل حمله کند، سالروز انقلاب (که اندکی پیش از آن برگزار شده بود) «آخرین جشن انقلاب‌ ایران خواهد بود».

سران اسرائیل در حالی از اقدام دولت آمریکا در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران خشنود شده‌اند که اسرائیل یک روز تا برگزاری انتخابات پارلمانی خود فاصله دارد؛ انتخاباتی که روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین برگزار می‌شود.

پیش از آنکه نتانیاهو تایید کند که «تروریستی» نامیدن سپاه پاسداران، درخواست شخص او از دونالد ترامپ بوده است، برخی از تحلیلگران در ویژه برنامه‌های رسانه‌ای اسرائیل در شب پیش از انتخابات، موعد زمانی اعلام تصمیم دولت آمریکا را با انتخابات اسرائیل تصادفی ندانستند.

کارشناسان شبکه دولتی «کان» و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، تصمیم آقای ترامپ را نتیجه ادامه هماهنگی‌های کامل میان بنیامین نتانیاهو با رئیس‌جمهوری آمریکا نامیدند.

در همین حال، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل می‌گوید، به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، دو هدیه مهم دیگر دونالد ترامپ به دولت اسرائیل بود که برای این کشور هم‌پیمان اهمیت راهبردی قوی‌تری داشته است.

XS
SM
MD
LG