لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

شورای عالی امنیت ملی ایران: فرماندهی مرکزی آمریکا و تمامی نیروهای وابسته به آن «گروه تروریستی» است ‎‎‎‎


شورای عالی امنیت ملی مسئولیت عواقب تروریستی خواندن سپاه پاسداران را متوجه آمریکا دانسته است.
شورای عالی امنیت ملی مسئولیت عواقب تروریستی خواندن سپاه پاسداران را متوجه آمریکا دانسته است.

شورایعالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که در واکنش به اقدام آمریکا، «فرماندهی مرکزی آمریکا» در غرب آسیا «موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

این شورا تاکید کرده که قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا، «خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد» می‌داند.

در این بیانیه تاکید شده که ایالات متحده آمریکا «تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را بر عهده خواهد داشت».

دقایقی پیش از انتشار این بیانیه، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی خواستار قرار گرفتن نام نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام)، در فهرست «گروه‌های تروریستی» جمهوری اسلامی شده بود.

محمد جواد ظریف این پیشنهاد را بر اساس «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» که در مجلس ایران تصویب شده، مطرح کرده است.

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز گفته بود که «در کمتر از چند ساعت دیگر» نظامیان آمریکا در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار می‌گیرند.

به گفته آقای فلاحت پیشه، طبق قانون مصوب مجلس دولت موظف است که نظامیان آمریکا را در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار دهد.

این قانون سال گذشته و در واکنش به مصوبه کنگره آمریکا در تشدید تحریم‌های ایران تصویب و ابلاغ شده بود.

در همان زمان برخی از کارشناسان اعلام کرده بودند که این قانون تنها جنبه تبلیغاتی دارد و اقدامات متقابل ایران تهدیدی را برای منافع آمریکا به وجود نخواهد آورد.

پیش از اعلام رسمی تصمیم دولت آمریکا، علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل از آقای ظریف خبر داده بود که ایران در این زمینه «اقدام متقابل» انجام خواهد داد.

به گفته آقای نجفی، ایران نامه‌ای به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا درباره احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» نوشته است.

وی به جزئیات این نامه اشاره نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۹ فروردین کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

در روزهای گذشته نیز مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که اقدام احتمالی آمریکا در این خصوص، «پیامدهایی» برای نیروهایش در منطقه به دنبال خواهد داشت.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس، پیش از اعلام این تصمیم دونالد ترامپ، تهدید کرده بود که تهران ارتش و وزارت دفاع آمریکا را در فهرست «گروه‌های تروریستی» خود قرار خواهد داد.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، نیز خواستار اقدام متقابل جمهوری اسلامی شده بود.

این تهدیدات در حالی ابراز می‌شود که فرمانده کل سپاه در ۲۸ تیر ۹۶ نیز گفته بود که در صورت اجرای قانون کاتسا، آمریکا باید پایگاه‌های نظامی خود در منطقه را از محدوده دو هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران خارج کند.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها -موسوم به کاتسا- را تصویب کرد، و این قانون مبنای قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمول دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار گرفت.

با این حال به‌رغم آنکه هم نیروی قدس و هم کلیت سپاه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تروریستی قرار گرفته بودند و تحریم شده‌اند، این نخستین بار است که وزارت امور خارجه کلیت سپاه را وارد فهرست خود می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG