لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

ایران به دست داشتن در حملات سایبری به ای‌میل نمایندگان پارلمان بریتانیا متهم شد


حملات سایبری به پارلمان بریتانیا در روز ۲۳ ژوئن حساب‌های کاربری چند نماینده از جمله ترزا می، نخست‌وزیر، را هدف قرار داد.
حملات سایبری به پارلمان بریتانیا در روز ۲۳ ژوئن حساب‌های کاربری چند نماینده از جمله ترزا می، نخست‌وزیر، را هدف قرار داد.

رسانه‌های بریتانیایی روز شنبه ۲۲ مهر گزارش دادند که ایران در حملات سایبری ژوئن گذشته به حساب‌های کاربری برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا دست داشته است.

گزارش این رسانه‌ها بر اساس ارزیابی‌های انتشار نیافته سازمان اطلاعاتی بریتانیا منتشر شده است.

روزنامه گاردین در این زمینه نوشت که نخستین بار روزنامه تایمز چاپ لندن چنین گزارشی را منتشر کرد ولی بعد خود گاردین توانسته است به طور مستقل صحت آن را تایید کند.

انجام این حملات در ابتدا به روسیه و کره شمالی نسبت داده می‌شد ولی به گفته این رسانه‌ها، شواهد به دست آمده حاکی است که پای ایران در میان است.

عاملان این حمله به دنبال دسترسی به حساب‌هایی بودند که رمز عبورهای ضعیفی داشتند. حساب‌هایی هم که هک شدند به رغم توصیه‌های پیشین، از رمز عبور ضعیفی برخوردار بودند.

روزنامه‌های دیلی تلگراف و ایندیپندنت گزارش داده‌اند که حملات یاد شده ۱۲ ساعت طول کشیده و بیش از ۹۰ ‌ای‌میل هک شده است.

بنا بر گزارش دیلی‌تلگراف، تلاش برای رخنه به ای‌میل‌ها بر شبکه‌ای متشکل از ۹۰۰۰ حساب ای‌میل تأثیر گذاشته است.

انگیزه این حملات روشن نیست ولی دیلی‌تلگراف مدعی شده که سپاه پاسداران از جنگ سایبری برای زیر سؤال بردن توافق اتمی ایران با شش قدرت جهانی استفاده می‌کند.

بریتانیا از جمله کشورهایی است که خواهان حفظ این توافق بوده و به آمریکا نیز توصیه کرده است از برجام خارج نشود.

یک سخنگوی مرکز امنیت ملی سایبری بریتانیا که نهادی دولتی برای مقابله با چنین حملاتی است، در واکنش گفته: «اظهارنظر درباره تحقیقاتی که در جریان است نامناسب است».

حملات سایبری به پارلمان بریتانیا در روز ۲۳ ژوئن حساب‌های کاربری چند نماینده از جمله ترزا می، نخست‌وزیر، را هدف قرار داد. شبکه اینترنتی مورد حمله، از سوی نمایندگان برای ارتباط با موکلان‌شان استفاده می‌شود.

یک منبع امنیتی در آن زمان به روزنامه گاردین گفته بود: «این یک حمله بی‌رحمانه بود و به نظر از سوی یک دولت پشتیبانی می‌شد. ذات حملات سایبری آن قدر بدنام است که مشکل بتوان حادثه‌ای را به یک بازیگر مشخص نسبت داد».

مقام‌های آمریکایی و شرکت‌های امنیت اینترنتی در سال‌های اخیر از افزایش توان سایبری ایران خبر داده و هر از چندگاهی تهران را به دست داشتن در این نوع حملات علیه مراکز اقتصادی و صنعتی ایالات متحده، کشورهای اروپایی و شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس متهم می‌کنند.

دو شرکت امنیت سایبری ژاپنی و اسرائیلی سوم مرداد امسال گزارش دادند که گروه‌های جاسوسی سایبری وابسته به ایران که طی چهار سال گذشته فعال بوده‌اند کشورهای مختلف از جمله اسرائیل، عربستان سعودی، آلمان و آمریکا را هدف می‌گیرند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز شهریورماه گزارش داده بود که هک کردن شبکه‌های رایانه‌ای مثل حملات سایبری به عربستان سعودی که ظن آن می‌رود کار ایران باشد و یا فاش کردن ای‌میل‌ها در کشورهايی که ظاهراً متحد يکديگرند، هراس از حملات سایبری دولتی در میان کشورهای منطقه خلیج فارس را افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG