لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

مورالس: بوليوی در ساخت نيروگاه اتمی با همکاری ايران تجديد نظر می کند


دیدار محمود احمدی نژاد با ایو مورالس در سفر رییس جمهور ایران به بولیوی
دیدار محمود احمدی نژاد با ایو مورالس در سفر رییس جمهور ایران به بولیوی
ايو مورالس، رييس جمهور بوليوی، با اشاره به بروز بحران اتمی در ژاپن اعلام کرد که در تصميم خود برای ساخت نيروگاه اتمی با کمک ايران تجديد نظر می کند.

آقای مورالس روز دوشنبه با اعلام اين خبر گفت: «ما توافق هايی انجام داده بوديم تا انرژی هسته ای را به خدمت بگيريم، اما آنچه که در نيروگاه فوکوشيمای ژاپن روی داد، ما را به فکر وا می دارد.»

به دنبال بروز زلزله ۹ ريشتری در ژاپن که به ويرانی های گسترده ای انجاميد، نيروگاه هسته ای فوکوشيما در شمال شرقی اين کشور با اختلال در سيستم خنک کننده خود روبرو شد که به دنبال آن چندين انفجار در راکتورهای آن رخ داد.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفته است که بحران اتمی فعلی در ژاپن، «پايان يافته است.»

بوليوی و ايران در سفر اکتبر سال گذشته ايو مورالس به تهران موافقتنامه ای در زمنيه همکاری دو جانبه برای ساخت يک نيروگاه هسته ای در بوليوی امضاء کردند.

همکاری ايران و بوليوی در زمينه هسته ای واکنش ايالات متحده آمريکا را برانگيخت، و رابرت گيتس، وزير دفاع اين کشور، آذرماه سال گذشته نسبت به اين همکاری ها هشدار داد.

آقای گيتس ابراز ترديد کرده بود که ايران توانايی فنی لازم برای کمک به به کشورهای آمريکای جنوبی در زمينه هسته‌ ای داشته باشد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز بارها «نزديکی بيش از حد» کشورهای آمريکای لاتين به ايران را «ايده ‌ای بد» قلمداد کرد که ممکن است «پيامدهايی» برای آنها در پی داشته باشد.

اظهارات مقام های آمريکايی، واکنش رييس جمهور بوليوی را برانگيخت و وی در اظهاراتی گفت دولت او با هر کشوری که بخواهد هم پيمان می‌شود و نظر آمريکا در اين مورد برايش مهم نيست.

از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ روابط ايران و کشورهای دارای رهبران چپگرای آمريکای لاتين گسترش يافته است.

رييس جمهور ونزوئلا که روابط نزديکی با ايران دارد در آبان ۱۳۸۸ اعلام کرد که قرار است ايران در امر استخراج اورانيوم با کاراکاس همکاری کند.

هوگو چاوز همواره از برنامه هسته ‌ای ايران دفاع کرده و گفته است که از صلح ‌آميز بودن کامل آن برنامه «اطمينان» دارد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش های متعدد خود از برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی کرده و شورای امنيت سازمان ملل نيز چهار دور قطعنامه تحريمی عليه تهران به تصويب رسانده است.
XS
SM
MD
LG