لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

مرزبانی ایران از ضبط «۳۰ اسب و قاطر حامل محموله قاچاق سلاح و مهمات» خبر داد


قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

یک فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از ضبط «۳۰ اسب و قاطر حامل محموله قاچاق سلاح، مهمات و تجهیزات انفجاری در شمال غرب» ایران توسط مرزبانان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، که روز دوشنبه دوم مرداد به بوشهر رفته بود این خبر را اعلام کرده ولی جزئیات بیشتری درباره زمان و مکان دقیق این کشف به دست نداده است.

با این حال، از اظهارات او این‌گونه بر می‌آید که این احشام بدون صاحب بوده‌اند.

او «حمل این نوع قاچاق» را «تهدید جدی» برای ایران خوانده و از برخی مسوولان انتقاد کرده است که به گفته او، از «قاچاقچیان کالا و اسلحه کولبر» حمایت می‌کنند و «زمینه فعالیت این افراد سودجو» را فراهم می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا نیز این بخش از اظهارات آقای رضایی را بازتاب داده که گفته است «سرنخ هایی وجود دارد که قاچاقچیان سلاح و مهمات در مرزهای شمال غرب کشور را به گروه‌ها مرتبط می‌کند که هم اکنون به دنبال شناسایی آنها هستیم».

او توضیح بیشتری درباره این گروه‌ها نداده است ولی به نظر می‌رسد منظور وی احزاب و گروه‌های مسلحی باشند که با جمهوری اسلامی ایران درگیری مسلحانه دارند.

این فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرده که «انسداد مرزها با تهدیدهای بالای درعرصه قاچاق مواد مخدر، کالا و مسلحانه در دستور کار مرزبانی قرار دارد».

ایران بیش از هشت هزار کیلومتر مرز زمینی و دریایی دارد و هر از گاهی اخباری مبنی بر درگیری مسلحانه میان نیروهای نظامی و انتظامی ایران و گروه‌های مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر که جمهوری اسلامی از آنها به عنوان «اشرار» نام می‌برد، گزارش می‌شود.

عمده این درگیری‌ها در مرزهای غربی، شمال غربی و شرق ایران رخ می‌دهد.

کشف محموله‌هایی که فرمانده مرزبانی ناجا از آن خبر داده است در منطقه‌ای بوده که بیشتر ساکنان آن کردنشین هستند و نزدیک مرز عراق و ترکیه است. این منطقه در گذشته بارها محل درگیری نیروهای سپاه پاسداران و کردهای مسلح و شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) بوده است.

روز جمعه گذشته گزارش شد که سپاه پاسداران در درگیری با افراد مسلح سه «تروریست» را کشته، چهار نفر را زخمی کرده و یک نفر نیز بازداشت شده است. در این درگیری، یک نیروی سپاه کشته و یک نفر هم مجروح شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا در بخش دیگری از اظهارات روز دوشنبه خود، کشفیات قاچاق این نیرو در چهار ماه اول سال را «بیش از ۱۰ برابر» مدت مشابه پارسال اعلام کرده و افزوده است که «در برخی کالاهای هدف میزان کشفیات از شش تا ۱۵ برابر بوده است».

قلندر لشکری، فرمانده سابق دریابانی استان بوشهر، نیز که روز دوشنبه مراسم تودیع او انجام شد به «افزایش کشفیات قاچاق» در این استان اشاره کرده و گفته است که این کشفیات در سال ۹۵ با افزایش ۲۷۵ درصدی به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

XS
SM
MD
LG