لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۲

دو کشته در «درگیری مسلحانه» در نوار مرزی ارومیه؛ مرزبانی ایران از ترکیه انتقاد کرد


تشییع پیکر دو مأمور مرزبانی کشته شده در درگیری مرزی، صبح یکشنبه هفتم خرداد در ارومیه انجام شده است.
تشییع پیکر دو مأمور مرزبانی کشته شده در درگیری مرزی، صبح یکشنبه هفتم خرداد در ارومیه انجام شده است.

پس از کشته شدن دو مرزبان ایرانی در یک درگیری مسلحانه در آذربایجان غربی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ترکیه را مسئول چنین درگیری‌هایی در مرزهای مشترک خواند و وعده داد که به «تحرکات تروریستی» پاسخ قاطع داده خواهد شد.

بر پایه گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دو مرزبان عصر روز شنبه در یک درگیری مسلحانه در منطقه مرزی ارومیه کشته شده‌اند. این حادثه چند مجرح نیز به جا گذاشته است.

این حادثه نوار مرزی ارومیه در منطقه هشتیان روی داده و از این حادثه در گزارش ایرنا به نقل از معاون اجتماعی مرزبانی آذربایجان غربی، به عنوان «درگیری با اشرار» یاد شده است.

روز یکشنبه اما سایت خبری نیروی انتظامی ایران، اظهارات فرمانده مرزبانی پلیس را در این زمینه بازتاب داد که در آن به جزئیاتی از آنچه «درگیری هنگ مرزی ارومیه با یک گروهک تروریستی» توصیف شده، اشاره شده است.

سرتیپ پاسدار قاسم رضایی در این زمینه گفته است که عصر روز شنبه «هنگ مرزی ارومیه حین گشت در منطقه صفر مرزی، با یک گروه تروریستی درگیر شدند که این درگیری ۴۵ دقیقه طول کشید».

به گفته این مقام انتظامی دو تن از مأموران مرزی ایران در این حادثه کشته و چهار تن دیگر مجروح شده‌اند.

در اظهارات فرمانده مرزبانی پلیس ایران، و نیز در گزارش‌های دیگر خبرگزاری‌ها به نام گروهی که نیروهای مرزبانی با آن درگیر شده‌اند، اشاره نشده است.

در عین حال حزب دموکرات کردستان ایران که پیشتر گزارش‌هایی از درگیری نیروهایش با نیروهای دولتی در منطقه شمال غرب ایران مخابره شده بود، ضمن انتشار خبر این حادثه در وب‌سایت خبری خود نوشت که این درگیری میان نیروهای نظامی ایران و «افراد مسلح ناشناس» صورت گرفته است.

در گزارش خبرگزاری ایسنا، دو مأمور کشته شده مرزبانی با نام‌های سرگرد محمدرضا فیروزی و استوار دوم جواد فرحی معرفی شده‌اند و تعداد محروجان این حادثه هفت تن ذکر شده است. ایسنا همچنین تصاویری از مراسم تشییع این دو مأمور مرزبانی که در روز یکشنبه برگزار شده، منتشر کرده است.

ایران ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد که در استان آذربایجان غربی واقع است و بر اساس گزارش ایرنا ۱۵۰ کیلومتر آن در شهرستان ارومیه قرار دارد.

فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی ایران در عین حال ترکیه را مسئول این حادثه دانسته و تأکید کرده است که این کشور باید پاسخگوی چنین حوادثی باشد.

سرتیپ رضایی همچنین وعده داده که به چنین تحرکاتی «پاسخ قاطع» داده خواهد شد.

مناطق مرزی غرب و شمال غرب ایران، از جمله در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، هر از چندی صحنه درگیری نیروهای امنیتی، انتظامی و سپاه پاسداران با برخی گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی، از جمله نیروهای پژاک و نیروهای حزب دموکرات کردستان ایران است.

ایران در توصیف گروه‌های مسلح مخالف خود از الفاظی چون «گروه‌های تروریستی» و «اشرار» استفاده می‌کند و به تلافی درگیری‌هایی که در مناطق غربی، مناطقی را در خاک عراق هدف حملات توپخانه‌ای قرار می‌دهد که این گونه اقدامات بارها با اعتراض مقام‌های دولت عراق و اقلیم خودمختار کردستان عراق روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG