لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

گزارش آژانس: ایران احتمالا بخش تازه‌ای در پارچین ساخته است


تصویر ماهواره‌ای منتشره از سوی «موسسه علوم و امنیت» در آمریکا از بخش جدیدی که ایران در پارچین ساخته است.
تصویر ماهواره‌ای منتشره از سوی «موسسه علوم و امنیت» در آمریکا از بخش جدیدی که ایران در پارچین ساخته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه پنجم شهریور در گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد که تهران احتمالا بخش جدیدی را در پایگاه نظامی پارچین اضافه کرده که احتمالا از خردادماه در دست ساخت بوده است.

در گزارش محرمانه آژانس آمده است که از زمان گزارش پیشین این نهاد بین‌المللی در ۲۹ مه (‌هشتم خرداد)، در یکی از نقاط پارچین، آژانس از طریق تصاویر ماهواره‌ای شاهد حضور خودرو‌ها، تجهیزات و احتمالا وسایل ساخت‌وساز است. این اطلاعات می‌افزاید که یک ساختمان تازه نیز در کنار ساختمانی که از پیش بوده، ساخته شده است.

پیشتر موسسه علوم و امنیت در آمریکا در این‌باره گفته بود که این فعالیت‌ها احتمالا به منظور پاکسازی پارچین پیش از بازرسی‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد.

گزارش این موسسه تحقیقاتی واکنش نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک را به دنبال داشت که آن را «سناریویی» نامید که «در گذشته بار‌ها تکرار شده و هر بار واهی بودن آن‌ها به اثبات رسیده است».

گفت‌وگو با بهروز بیات، کارشناس هسته‌ای، درباره گزارش آژانس پیرامون ساخت بخش جدید در پارچین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:35 0:00
لینک مستقیم

ایران و آژانس روز ۲۳ تیرماه بر سر یک «نقشه راه» برای شفاف‌سازی از اقدامات پیشین و فعلی توافق کردند که حال به گزارش رویترز در گزارش آژانس آمده است که «اجرای به موقع و کامل اقدامات در این توافق، لازمه روشن شدن ِ موضوع مرتبط به این مکان در پارچین است».

پارچین از مهم‌ترین نقاط مد نظر آژانس است که گزارش شده در این محل آزمایش‌های مرتبط با بخش احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران انجام شده است.

آژانس بار‌ها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تا بازرسان آن به این پایگاه دسترسی پیدا کرده و از محل نمونه‌برداری کنند.

دیپلمات‌ها می‌گویند: «هر نوع فعالیتی که ایران از بهمن ۱۳۹۱ در پارچین انجام داده است، احتمالا کار آژانس برای راستی‌آزمایی اطلاعات دریافتی مبنی بر آزمایش‌های پیشین نظامی- هسته‌ای ایران در این محل را دشوار می‌سازد».

بازرسان آژانس آخرین بار توانستند در سال ۱۳۸۴ از پارچین بازدید کنند.

بر اساس توافق «نقشه راه»، ایران موظف است که اطلاعات کافی را درباره گذشته فعالیت‌های هسته‌ایش به آژانس ارائه کند تا در گزارش ماه دسامبر یوکیو آمانو، مدیرکل آن، لحاظ شود.

ایران برای سال‌های متمادی بر سر تحقیقات آژانس درباره پارچین سنگ اندازی کرده است ولی یوکیو آمانو روز سوم شهریور اعلام کرد که تهران در ۱۵ اوت اطلاعات قابل توجهی ارائه کرده است که صحت و کامل بودن آن‌ها در دست بررسی است، هرچند زود است درباره جدید بودن آن‌ها اظهار نظر کرد.

XS
SM
MD
LG