لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

«تفاهم» ايران و چين برای افزايش مبادلات تجاری به مرز ۵۰ ميليارد دلار


معاون رييس جمهوری اسلامی ايران پس از ديدار با معاون نخست وزير چين گفت که تهران و پکن توافق کرده اند که ميزان مبادلات تجاری دو کشور در سال جاری از مرز ۵۰ ميليارد دلار عبور کند.

محمد جواد محمدی زاده که برای شرکت در اجلاس سالانه «مجمع آسيايی بوائو» به چين رفته است روز یکشنبه در ديدار با «لی که چيان» معاون نخست وزير چين درباره روابط دو کشور و تحولات منطقه ای و بين المللی با وی به گفت و گو پرداخت.

آقای محمدی زاده در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، مذاکرات خود با اين مقام چينی را «بسيار مطلوب و مفيد» توصيف کرده و گفته است که دو کشور «اراده جدی» دارند تا روابط خود را توسعه دهند.

وی افزوده است: «با توجه به روابط تاريخی و عزم رهبران دو کشور برای توسعه روابط در عرصه های مختلف، طرفين ابراز اميد کردند تا حجم مبادلات تجاری دو کشور امسال از ۵۰ ميليارد دلار عبور کند.»

ميزان مبادلات تجاری ايران و چين در سال ۱۳۸۹ حدود ۴۵ ميليارد دلار اعلام شده است.

آقای محمدی زاده که رياست سازمان حفاظت از محيط زيست ايران را بر عهده دارد گفت که در این دیدار «مواضع رسمی تهران و پکن در ارتباط با حمايت از حاکميت و تماميت ارضی کشورها، حل و فصل مسالمت آميز اختلاف ها، اجتناب از به کارگيری زور و مخالفت جدی با يکجانبه گرايی و حمايت از جهان چند قطبی مورد تاکيد مجدد قرار گرفت.»

چين همراه با روسيه از جمله کشورهايی است که در برابر فشارهای آمريکا و کشورهای غربی برای تشديد تحريم ها عليه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران مقاومت کرده و نه تنها سطح مناسبات اقتصادی و تجاری خود با ايران را کاهش نداده است بلکه بر ميزان تجارت خود با تهران افزوده است.

در حالی که آمريکا اعلام کرده است تحريم های خود عليه کشورهايی که با ايران مبادلات نفتی داشته باشند را از سه ماه ديگر اجرايی می کند چين به شدت با اين تصميم مخالفت کرده و گفته است که واشينگتن نبايد خواست خود را بر ديگران تحميل کند.

بر اساس گزارش ها منتشره، چين در سال ۲۰۱۱ روزانه بيش از ۵۵۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرده است که ۲۰ درصد از نفت صادراتی ايران را شامل می شود. ولی به دليل تحريم های مالی ايران، مشکلات در ارسال پول به بانک های ايرانی و اختلاف بر سر قيمت نفت، پکن ميزان واردات نفت خود از ايران را در فصل بهار تا ميزان ۲۸۵ هزار بشکه در روز، يعنی ۵۰ درصد ميزان واردات سال گذشته از ايران، کاهش داده است.

چين اميدوار است که به دليل تحريم های بين المللی و مشکل در فروش نفت ايران به کشورهای ديگر، تهران «شرايط اعتباری بهتری» برای فروش نفت به پکن در نظر بگيرد.

در حال حاضر چين، هند و ژاپن از بزرگترين خريداران نفت ايران به شمار می روند ولی توکيو اعلام کرده است که ميزان واردات نفت خود از ايران را کاهش می دهد. ترکيه و کره جنوبی نيز در روزهای اخير از کاهش واردات نفت خود از ايران خبر داده اند.

تشديد فشارها بر ايران در حالی رخ می دهد که به رغم ادامه صادرات نفت توسط جمهوری اسلامی، امکان دريافت پول از طريق سيستم بانکی بين المللی برای ايران دشوارتر شده و تهران در صدد است تا طلب های خود را با انجام مبادلات تهاتری با کشورهايی نظير چين، هند و اروگوئه تسويه کند.
XS
SM
MD
LG