لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

گزارش‌های ضدونقیض از اعطای تابعیت به «خانواده‌های درجه یک اتباع خارجی مدافع حرم»


تشییع جنازه یکی از کشته شدگان افغان در سوریه
تشییع جنازه یکی از کشته شدگان افغان در سوریه

در حالی که مدیرکل بنیاد شهید خراسان‌رضوی از موافقت شورای عالی امنیت ملی با اعطای تابعیت ایرانی به «خانواده‌های درجه یک اتباع خارجی مدافع حرم» خبر داده است، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این خبر را «غیر دقیق» خواند و آن را «تایید نکرد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرکل بنیاد شهید استان خراسان‌رضوی روز دوشنبه، ۱۶ اسفند، خبر داد که شورای عالی امنیت ملی با پیشنهاد احمد علم‌الهدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این استان، مبنی بر اعطاء تابعیت به «خانواده درجه یک اتباع خارجی مدافع حرم» موافقت کرده است.

عابدین عابدی‌مقدم اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، در استان‌ها کارگروهی برای احراز هویت و اعطاء تابعیت به این افراد تشکیل می‌شود.

به گفته آقای عابدی، بنیاد شهید استان خراسان‌رضوی فهرست خانواده این افراد را به اداره اتباع خارجی وزارت امور خارجه ارسال کرده و این اداره کل نیز فهرست را به ثبت احوال داده اما هنوز ثبت احوال اقدام به صدور مدارک ایرانی برای این افراد نکرده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سخنان مدیرکل بنیاد شهید استان خراسان‌رضوی را «غیر دقیق خواند» و آن را «تایید نکرد».

براساس این اطلاعیه، «مرجع» هر خبری درباره مصوبات و جلسات شورای عالی امنیت ملی «صرفا» دبیرخانه این شورا است.

این دبیرخانه در عین حال این سخنان را تکذیب نکرده است.

پیش از این نیز حسینعلی امیری، سخنگوی وقت وزارت کشور، درباره مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی برای اعطای تابعیت ایرانی به خانواده‌های افراد غیر ایرانی کشته شده در درگیری‌های داخلی سوریه، سخن گفته بود.

وی پنجم مهر ۹۴ در جلسه علنی مجلس اعلام کرده بود که نیازی به تصویب طرح «اعطای تابعیت به فرزندان شهدای غیرایرانی» نیست.

به گفته آقای امیری، «بنیاد شهید در چارچوب مصوبات و مقررات کشور از جمله مقرراتی که شورای عالی امنیت ملی تصویب شده مشکلات عزیزانی را که در راستای اهدافی که انقلاب اسلامی خدماتی را انجام می‌دهند، حل می‌کند».

سخنگوی وقت وزارت کشور خبر داده بود که در این باره بیش از ۲۳۰ پرونده در این وزارتخانه وجود دارد.

نمایندگان مجلس نهم طرح‌هایی را برای اعطای تابعیت ایرانی به خانواده نیروهای کشته شده غیر ایرانی در سوریه و عراق ارائه کرده بودند اما این طرح‌ها در مجلس تصویب نشده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی عبارت «شهدای مدافع حرم» را برای نیروهای نظامی ایران، یا نیروهای افغان و پاکستانی به کار می‌برند که در سوریه و عراق، در درگیری با گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد و یا گروه‌هایی چون داعش کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، «لشکر فاطمیون» متشکل از افراد نظامی افغان و «لشگرهای زینبیون» متشکل از افراد نظامی پاکستانی مقیم ایران در سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد می‌جنگند.

مقامات تهران آمار دقیقی از تعداد نیروهای افغان کشته شده در سوریه ارائه نکرده‌اند. با این حال در برخی از مراسم‌های برگزار شده برای این نیروها، تعداد آنان بیش از ۴۰۰ نفر اعلام شده است.

جواد هاشمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، ۲۶ آبان امسال در دیدار با خانواده‌های «شهدای مدافع حرم از تیپ‌های فاطمیون و زینبیون» گفته بود که در حال حاضر ۲۳۵ نفر از کشته‌شدگان جنگ سوریه در این شهر مدفون هستند.

پیش از این روزنامه وال استریت جورنال خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ پانصد دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی این گزارش و گزارش‌های مشابه را تکذیب کرده‌اند.

در همین حال محمدعلی شهیدی رییس بنیاد شهید در یک سخنرانی گفت که «هم اکنون ۲۱۰۰ شهید مدافع حرم داریم».

وی به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرده است.

آقای شهیدی روز دوم آذرگفته بود که تعداد کشته‌شدگان نیروهای ایرانی در جنگ داخلی سوریه و عراق از مرز «هزار نفر» فراتر رفته است.

با این حال در اردیبهشت‌ماه عین‌الله تبریزی جانشین سابق فرمانده سپاه مازندران، از مرگ دستکم ۱۲۰۰ «رزمنده» در درگیری‌های چهار سال اخیر سوریه خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG