لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

وزیر ارتباطات ایران: دولت بنا ندارد شبکه‌های اجتماعی را محدود کند


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید، دولت بنا ندارد شبکه‌های اجتماعی که «در چارچوب» می‌توان از آن‌ها بهره گرفت را محدود کند.

محمود واعظی، روز چهارشنبه ۱۴ آبان در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای استفاده مردم هستند و ما گرچه می‌دانیم از نظر اقتصادی برای وزارت ارتباطات مناسب نیست اما با توجه به اقبال جوانان به این شبکه‌ها بنا داریم استفاده از آن آزاد باشد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در عین حال اضافه کرد: «توصیه می‌کنیم نکات اخلاقی در استفاده از این شبکه‌ها رعایت شود».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این نیز چندین بار ضمن ابراز مخالفت با «بستن شبکه‌های اجتماعی» تاکید کرده بود که با مسدود کردن این شبکه‌ها «مشکل بهره‌گیری از این ابزار‌ها حل نخواهد شد».

همزمان با سخنان وزیر ارتباطات، حسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز روز چهارشنبه گفت که راه مقابله با «تاثیر بد» شبکه‌های اجتماعی فیلتر کردن آنها نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی تصریح کرد: «در حال حاضر رسانه‌های گروهی مانند صدا و سیما، ایسنا، ایرنا و... نسبت به شبکه‌های اجتماعی نقش کمتری در مخابره‌ مطالب مختلف به مردم ایفا می‌کنند».

آقای شاهمرادی، راحت‌‌ترین راه مواجهه با شبکه‌های اجتماعی را «بستن» آن‌ها خواند و افزود: «سخت‌ترین راه و بهترین برنامه هم این است که... سوار بر موج شبکه‌های اجتماعی شویم و در این تلاطم اقیانوس مواج حرکت کنیم که برنده باشیم. اگر بخواهیم مقابل این موج عظیم بایستیم غرق می‌شویم».

این سخنان مقامات دولت حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه روز ۹ مهر خواستار «پالایش» فضای مجازی شده و گفته بود که «مطالب مجرمانه به طور وسیع» در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

پیش از آن نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه ایران در روزهای پایانی شهریورماه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات از او خواست که ظرف حداکثر یک ماه شبکه‌های اجتماعی از جمله «واتس‌اپ، وایبر و تانگو» را مسدود یا به «طور موثر» کنترل کند، در غیر این صورت قوه قضاییه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

«قرار است در مسقط توافقاتی صورت گیرد»

آقای واعظی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ گفت: «در مذاکرات مسقط نیز قرار است توافقاتی انجام شود که آن هم یک مرحله مثل مراحل قبلی است و همان‌طور که در وین و نیویورک گام‌هایی پیش رفته‌ایم در این مرحله نیز ان‌شاءالله توافقاتی حاصل شود».

وی افزود: «اما اینکه توافقاتی پیش پرده وجود دارد باید بگویم توافق طرفین چنین بوده است که آنچه در هر مرحله نهایی می‌شود به عنوان مجموعه در بیاید. یعنی توافقاتی که در چند ماه گذشته انجام شده است زمانی عملیاتی می‌شود که همه آنچه که ما و آن‌ها می‌خواهیم در یک مجموعه جمع شود».

آقای واعظی پرونده هسته‌ای ایران را یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌ها بعد از انقلاب اسلامی و حتی پیچیده‌تر از مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ بین دو کشور ایران و عراق پس از جنگ دو کشور دانست.

جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران امور خارجه آمریکا و ایران، قرار است هفته آینده همراه با کاترین اشتون، نماینده گروه پنج به علاوه یک، در مسقط پایتخت عمان با هم مذاکره کنند.

XS
SM
MD
LG