لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

سد گتوند می‌تواند شوری آب کارون را تا «۱۰ برابر» افزایش دهد


رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران هشدار داد که سد گتوند می‌تواند در شرایط «غیر عادی» مانند «بارش‌ها و سیلاب‌های ناگهانی»، شوری آب رودخانه کارون را «حتی تا ۱۰ برابر» افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، مجتبی اردستانی روز جمعه ۲۴ مهر با اشاره به وجود سازه‌های نمکی در دریاچه سد گتوند گفت که در «شرایط عادی» شوری آب این سد «قابل قبول» خواهد بود.

به گفته آقای اردستانی، در زمان وقوع «بارش‌ها و سیلاب‌های ناگهانی» که باعث ایجاد تلاطم در مجموعه رسوب نمک موجود در دریاچه این سد می‌شود، شوری آب ممکن است «حتی تا ۱۰ برابر» افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد که شوری بالای آب می‌تواند مشکلاتی چون «آسیب زدن به گیاهان و جانوران»، «جلوگیری از رویش گیاه در خاک» و همچنین «مرگ و میر درختان» را به همراه داشته باشد.

به گفته آقای اردستانی، این آب برای صنعت نیز مضر است و باعث خوردگی ادوات صنعتی می‌شود.

وی از انتقال نمک با تونل به پائین دست سد و همچنین انتقال نمک برای استفاده در صنعت به عنوان راه‌های حل مشکل سد گتوند نام برد و در عین حال گفت که درباره به صرفه بودن این اقدامات از لحاظ اقتصادی باید متخصصان اظهار نظر کنند.

پیش از این کار‌شناسان و برخی مقامات دولتی با اشاره به وجود سازه‌های نمکی در دریاچه سد گتوند هشدار داده‌ بودند که ادامه فعالیت این سد «باعث شور شدن آب» رودخانه کارون و در‌‌ نهایت «نابودی کشاورزی منطقه» خواهد شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌ جمهوری ایران، نیز ۲۳ شهریور اعلام کرده بود که این سد «یکی از عوامل آلاینده» آب رودخانه کارون است و مشاوران این سد در انجام مطالعات «دقت و محاسبات لازم را انجام نداده‌اند».

شرکت «سپاسد» وابسته به سپاه پاسداران، سازنده و شرکت مهاب قدس مشاور سد گتوند بوده‌اند. بخشی از سهام شرکت مهاب قدس متعلق به آستان قدس رضوی است.

موسسه آب دانشگاه تهران از اسفند سال گذشته در قراردادی ماموریت یافته تا درباره راه‌های رفع شوری آب مخزن سد گتوند تحقیق کند.

این موسسه اعلام کرده است که گزارش ارزیابی خود را در تیرماه تهیه کرده و این گزارش پس از تصویب ارائه خواهد شد.

علاوه بر موضوع ساخت برخی سد‌ها که در چند سال اخیر بحث برانگیز شده است، بحث طرح‌ انتقال آب بین استان‌های ایران نیز بارها خبرساز شده است.

مهدی قمشی، مشاور استاندار خوزستان، در این زمینه گفته که شورای‌عالی امنیت ملی در سال‌های گذشته با طرح انتقال آب از استان چهارمحال بختیاری به استان اصفهان با دلایلی چون «تنش اجتماعی»، «پدافند غیر عامل» و احتمال به وجود آمدن تنش‌های «قومیتی و مذهبی» مخالفت کرده است.

به گفته آقای قمشی، با آب موجود رودخانه‌های استان خوزستان در شرایط فعلی امکان آبیاری نصف سه میلیون هکتار اراضی کشاورزی این استان وجود ندارد.

خبرگزاری ایلنا نیز در گزارش خود اعلام کرده که شورای عالی امنیت ملی در سال ۹۲ احداث تونل‌های بهشت آباد و گلاب را «غیرقانونی اعلام و دستور توقف فوری آن را داده بود».

طرح «بهشت‌آباد» عنوانی است که برای انتقال آب از چهار محال و بختیاری به اصفهان به کار برده می‌شود. در این طرح بنا بود که با احداث تونل بهشت‌آباد، سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به فلات مرکزی ایران منتقل شود.

با این حال بارها گزارش‌هایی درباره توقف این طرح منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG