لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

وزیر دفاع ایران آزمایش اخیر موشکی را «موفقیت‌آمیز» خواند


یک روزنامه آلمانی نوشته که موشک آزمایش شده ایران «سومار» نام دارد.
یک روزنامه آلمانی نوشته که موشک آزمایش شده ایران «سومار» نام دارد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آزمایش موشکی اخیر «موفقیت‌آمیز» بوده است. همزمان یک روزنامه آلمانی گزارش داد که موشک آزمایش شده ایران به نام «سومار» قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.

حسین دهقان روز پنجشنبه ۱۴ بهمن به خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گفت که «این آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز بوده است.»

وی افزود: «تست‌های موشکی ایران هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نداشته و ندارد.»

وزیر دفاع ایران جزئیات بیشتری درباره آزمایش موشکی ایران نداده است ولی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز ۱۲ بهمن گفته بود این آزمایش روز یکشنبه انجام شده و موشک ایران «قابلیت حمل کلاهکی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم با برد تا ۳۰۰ کیلومتر دارد.»

وی افزوده بود «چنین موشکی به راحتی قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.»

در همین زمینه، روزنامه آلمانی «دی‌ولت» روز پنجشنبه به نقل از منابع اطلاعاتی نامشخص نوشت که اسم موشک آزمایش شده میان‌برد ایران، «سومار» است و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

رویترز می‌گوید که ایران و آژانس اطلاعاتی آلمان به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

این روزنامه نوشته است: موشک سومار که در ایران ساخته شده است تا ۶۰۰ کیلومتر پرواز کرده و نخستین شلیک آن موفقیت‌آمیز بوده است. برد این موشک بین دو تا سه هزار کیلومتر برآورد می‌شود.

رویترز می‌نویسد که ردگیری موشک کروز مشکل‌تر از نوع بالستیک آن است چون در ارتفاع کم پرواز می کند و رادار دشمن نمی‌تواند آن را رهگیری کند.

یک کارشناس امنیتی به دی‌ولت گفت: بزرگترین امتیاز این موشک از نظر ایران این است که در هیچ قطعنامه سازمان ملل به آن اشاره نشده است، برخلاف موشک بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که به صراحت نام آن در قطعنامه‌ها به میان آمده است.

تهران و شش قدرت جهانی تیرماه پارسال بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که برنامه هسته‌ای ایران را حل‌وفصل می‌کند به توافق رسیدند. در قطعنامه‌ای که سازمان ملل در حمایت از این توافق صادر کرد، ایران به مدت هشت سال از انجام آزمایش هر نوع موشک بالستیک که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشد منع شده است.

در همین رابطه، دونالد ترامپ رییس‌جمهوی آمریکا ساعاتی پیش در توئیتی نوشت: «ایران در حال زانو زدن و فروپاشی بود تا اینکه آمریکا در قالب توافق اتمی به آن جانی دوباره بخشید: با ۱۵۰ میلیارد دلار!»

آزمایش موشکی روز یکشنبه ایران خشم ایالات متحده را برانگیخت و مایکل فلین مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه شدیدا به ایران اخطار داد.

وی گفت: «آزمایش موشک بالستیک ایران زندگی مردم را در آمریکا در معرض خطر قرار می‌دهد؛ تهدیدی برای آمریکا، دوستان و متحدان آن در منطقه است و واشینگتن چنین اقداماتی را محکوم می‌کند.»

با این همه، مقام های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که توان موشکی ایران «دفاعی» است و «ماهیت بازدارندگی» دارد.

XS
SM
MD
LG