لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

تهران خواستار جلوگیری از تصویب نهایی طرح توقف مذاکرات کانادا با ایران شد


بهرام قاسمی قانونگذاران کانادایی را به نداشتن «اطلاعات دقیق و کافی» درباره مواضع ایران در قبال تروریسم متهم کرده است.
بهرام قاسمی قانونگذاران کانادایی را به نداشتن «اطلاعات دقیق و کافی» درباره مواضع ایران در قبال تروریسم متهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران یک روز پس از تصویب طرح «توقف تمام مذاکرات و بحث‌ها با ایران برای از سرگیری روابط» در مجلس عوام کانادا، این اقدام را «خطای راهبردی» دانست و خواستار جلوگیری از تصویب نهایی آن شد.

در این طرح که جاستین ترودیو، نخست‌وزیر کانادا، نیز به آن رای مثبت داده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز سازمانی «تروریستی» معرفی شده است.

طرح یاد شده فعلا در مراحل اولیه بوده و هنوز شکل قانون به خود نگرفته است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در واکنش به این اقدام تاکید کرده که این طرح در صورت تصویب نهایی، «یک خطای راهبردی و اساسی با آثار مخرب خواهد بود».

وی قانونگذاران کانادایی را به نداشتن «اطلاعات دقیق و کافی» از آنچه که «مواضع روشن و منطقی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با پدیده شوم تررویسم» خوانده، متهم کرده است.

آقای قاسمی با بیان اینکه «مردم ایران» طی دهه‌های گذشته «یکی از قربانیان تروریسم خشن و افسارگسیخته» بوده‌اند مدعی شده که «افکار عمومی جهان» اتهام «حمایت ایران از تروریسم را هرگز نخواهند پذیرفت».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به دولت کانادا هشدار داده که «مانع تصویب نهایی این طرح و تاثیر مخرب آن بر روابط دو کشور شود».

کانادا از شهریور سال ۱۳۹۱ با ایران رابطه ندارد و دولت وقت این کشور به دلیل آنچه که برنامه «غیرشفاف هسته‌ای و کمک‌های تسلیحاتی ایران» به سوریه اعلام کرد با تهران قطع رابطه کرد.

کانادا دهم اردیبهشت‌ همان سال نیز دفتر امور ویزا و مهاجرت خود را در ایران تعطیل کرده بود.

با این حال به دنبال توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴، و روی کار آمدن دولت جاستین ترودو، کانادا اعلام کرد که آماده برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی است.

تحولات تازه در رابط کانادا و ایران پس از آن صورت می گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که واشینگتن از توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد و تحریم‌های شدیدی علیه تهران اعمال می‌کند.

طرح «توقف تمام مذاکرات و بحث‌ها با ایران برای از سرگیری روابط» از سوی گارنِت جـِـنِس، نماینده محافظه‌کار، ارائه شده بود.

وی در طرح خود لیستی بلندبالا از دلایلی که باید ایران را به عنوان «بازیگری نامطلوب» در نظر گرفت برشمرده، و خواستار قطع تماس‌ها با آن شده است. ولی آنچه که در پافشاری وی شایان توجه است، اینکه راه حل نهایی «تغییر رژیم» در ایران است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای جنس گفته است: «تغییر سیاسی در ایران مهمترین و قابل دستیابی‌ترین هدف راهبردی ما در منطقه است. فورا باید تهدیدات امنیتی که متوجه اسرائیل و متحدان‌مان است را خنثی کنیم».

این نماینده مجلس عوام کانادا تصریح کرده که «مهمتر از همه اینکه باید روی بسط آزادی، دمکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون برای ۸۰ میلیون ایرانی که در حال حاضر از فقدان آنها رنج می‌برند تمرکز کرد».

طبق سرشماری سال ۲۰۰۶ در کانادا، بیش از ۱۲۰ هزار ایرانی مقیم این کشور هستند که اقوام آنها در ایران، برای دیدار با آنها و سفر به کانادا نیازمند اخذ ویزا هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و خبرگزاری آلمان/ ک.ر
XS
SM
MD
LG