لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی حضور رهبران طالبان در ایران را تکذیب کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر گزارش‌ها درباره حضور تعدادی از رهبران «طالبان» در ایران را تکذیب کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۵ آبان اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه٬ آقای قاسمی این مطلب را در واکنش به گزارش برخی رسانه‌های افغانستان بیان کرده است.

این مقام وزارت امور خارجه اعلام کرده که «حضور عناصر طالبان در ایران بی‌پایه و اساس است» و روابط ایران با افغانستان بر اساس «منافع و امنیت مشترک» تعریف شده است.

خبرگزاری «صدای افغان» نیز در این خصوص به نقل از برخی رسانه‌های افغان نوشته که جمهوری اسلامی در امر آموزش و تجهیز نیروی‌های طالبان فعال است.

۱۱ آبان امسال نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارات سخنگوی طالبان افغانستان درباره حمایت جمهوری اسلامی از این گروه را تکذیب کرده بود.

بهرام قاسمی اظهارات سخنگوی طالبان را «یک اقدام از پیش طراحی شده»‌ خوانده و گفته بود که او «با هدف مشوش کردن افکار عمومی و ایران‌هراسی» مطرح شده است.

روزنامه بین‌المللی «شرق الاوسط» ۱۰ آبان ماه سخنان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان را منتشر کرد که گفته بود این گروه با ایران «روابط و شبکه‌های جدید» برقرار کرده است.

تکذیب گزارش‌های تازه درباره ارتباطات میان ایران و طالبان افغانستان در حالی صورت می گیرد که گزارش‌ها از چند سفر نمایندگان طالبان به ایران در سال‌های اخیر حکایت دارند.

از جمله در اردیبهشت ۱۳۹۴ طالبان اعلام کرد یک هیات بلندپایه از طرف این گروه با مقام‌های جمهوری اسلامی در تهران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

اين در حالی است که هم سخنگوی دولت و هم سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، درباره این سفر ابراز «بی‌اطلاعی» کرده بودند.

۲۲ خرداد سال ۱۳۹۴ نیز روزنامه وال‌ استریت جورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های غربی و افغان، ایران را متهم کرده بود که از طالبان افغانستان پشتیبانی مالی و نظامی می‌کند.

فروردین سال ۱۳۸۹ هم ژنرال مک کريستال٬ فرمانده نيروهای ناتو در افغانستان، اعلام کرده بود نشانه‌هايی در دست است که برخی از نيروهای طالبان در ايران آموزش می‌بينند.

XS
SM
MD
LG