لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

فدراسيون کشتی پس از پنج سال تسليم شد


پس از پنج سال، سنت ديرينه رقابت های انتخابی تيم ملی کشتی آزاد که از هفتاد سال قبل و دهه ۴۰ ميلادی در ايران برقرار بوده است، مجدداً احيا خواهد شد.

فدراسيون کشتی ايران که در پنج سال گذشته حاضر به برگزاری رقابت های انتخابی تيم ملی کشتی آزاد نشده بود، سرانجام تاريخ و نحوه برگزاری دور تازه اين مسابقات را اعلام کرد.

ايران مهيای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان و گزينشی المپيک لندن می شود که از بيست و دوم شهريور در استانبول برگزار خواهد شد. نفرات اول تا پنجم اوزان هفتگانه سهميه حضور در لندن را کسب خواهند کرد.

پنج سال بدون انتخابی

انتقادات گسترده نخبگان کشتی ايران و ناکامی های پی در پی کشتی آزاد ايران در رقابت های جهانی و بين المللی، از جمله دلايل تغيير نگرش در فدراسيون کشتی بوده است.

آخرين باری که رقابت های انتخابی تيم ملی کشتی آزاد ايران به صورت منسجم به انجام رسيد، برای مسابقات جهانی ۲۰۰۶ گوانگجو بود که در کرج انجام شد. پس از آن در رقابت های سال های بعدی، مسابقات انتخابی به صورت متزلزل و اغلب به صورت تک کشتی انجام شد.

تيم ملی ايران بدون انجام رقابت های متمرکز انتخابی عازم مسابقات جهانی ۲۰۰۷ باکو شد و به يک مدال نقره و يک برنز از سوی سعيد ابراهيمی و رضا يزدانی قناعت کرد. آن تيم را عليرضا حيدری به عنوان سرمربی و منصور برزگر به عنوان مدير فنی همراهی می کردند.

در المپيک پکن نيز که رقابت های انتخابی برگزار نشده بود، ايران به تک مدال برنز مراد محمدی بسنده کرد. هدايت آن تيم به عده محمود معزی پور و محسن فرح وشی بود.

در رقابت های جهانی ۲۰۰۹ که تمام تيم های قدرتمند جهان جوانگرايی کرده بودند، ايران تقريباً با همان ترکيب المپيک به رقابت های دانمارک اعزام شد.
مهدی تقوی طلا گرفت. فردين معصومی دوم شد، صادق گودرزی نيز روی سکوی سوم ايستاد.

مربيان تيم ملی باز هم تسليم انتقادات نشدند و مدال های کسب شده در دانمارک را ملاک حقانيت خود در عدم برگزاری مسابقات انتخابی قلمداد کردند.

به اين ترتيب بود که نتيجه ضعيف ديگری رقم خورد و ايران در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو به تک مدال نقره صادق گودرزی و برنز مراد محمدی اکتفا کرد.

انتخابی برای گزينش در المپيک

کادر فنی تيم ملی کشتی آزاد، اسامی نفرات واجد شرايط برای حضور در مرحله نهايی رقابت‌های انتخابی تيم ملی را اعلام کرده است.

رقابت های انتخابی برای شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ ترکيه است که غير از اهميت جهانی اش، مسابقات گزينشی برای المپيک لندن نيز محسوب می شود.

رقابت های انتخابی در روزهای هفتم و هشتم تير در سالن سيد رسول حسينی شهرستان ساری برگزار خواهد شد.

نفرات حاضر در مسابقات قهرمانی آسيا در دو سال‌ گذشته، نفرات اعزامی به مسابقات جهانی مسکو، بازی ‌های آسيايی گوانگجو و مدال‌آوران مسابقات جهانی جوانان مجوز حضور در مسابقات انتخابی را دريافت کرده اند.

همچنين نفرات اول تا سوم جام جهان‌پهلوان تختی، نفرات اول رقابت‌های قهرمانی کشور و نفرات منتخب کادر فنی از مرحله اول رقابت‌های انتخابی تيم ملی از ديگر راه يافتگان به مرحله نهايی هستند.

نفرات شاخص اوزان هفتگانه به شرح زير هستند.

۵۵ کيلو: حسن رحيمی (تهران) ياسر حيدرقلی‌نژاد (گلستان) محمدحسين سلطانی (همدان) اميد جلالی‌بهار (البرز)

۶۰ کيلو: عباس دباغی و مسعود اسماعيل‌پور (مازندران) مسعود نيازی (لرستان) و مصطفی آقاجانی(تهران)

۶۶ کيلو: مصطفی حسين‌خانی (تهران) مهدی تقوی (مازندران) محمد نادری (زنجان)

۷۴ کيلو: صادق گودرزی (همدان) ايمان محمديان و مرتضی رضايی قلعه (مازندران) حسن طهماسبی (گلستان)

۸۴ کيلو: احسان لشگری (قزوين) جمال ميرزايی (همدان) احسان امينی (کرمانشاه) رضا بيات و حامد تاتاری (خراسان) ميثم جوکار (همدان)

۹۶ کيلو: رضا يزدانی و عباس طحان (مازندران) عرفان اميری (کرمانشاه)

۱۲۰ کيلو: پرويز هادی (آذربايجان شرقی) محمدرضا آذرشکيب (البرز) کميل قاسمی (مازندران)

کادر فنی تيم ملی کشتی آزاد اعلام کرده است فردين معصومی و حسام مقدم در اوزان ۱۲۰ کيلوگرم به دليل مصدوميت شديد از ناحيه چشم در اين رقابت ها شرکت نمی کند و غيبت او موجه است.
XS
SM
MD
LG