لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

صرافان در ایران: «دلار ۴۲۰۰ تومانی» عرضه نشده و بازار تعطیل است


یک روز پس از سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر «تک‌نرخی» شدن دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان، بانک مرکزی ایران داشتن بیش از ۱۰ هزار یورو، یا معادل آن به سایر ارزها، را برای افراد «غیرقانونی» اعلام کرد.

با وجود وعده دولت برای عرضه دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان، صرافان ایران می‌گویند بازار ارز تعطیل است و دلاری با این قیمت از سوی دولت توزیع نشده است.

ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان صرفا به متقاضیان قانونی به منظور فعالیت در حوزه‌های تجارت و تولید تعلق می‌گیرد و صرافان مجاز به فروش ارز به شهروندان عادی نیستند.

این خبر را یک مقام آگاه در بانک مرکزی به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد.

این در حالی است که دوشنبه شب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ایران ازتک نرخی شدن دلار خبر داد و اعلام کرد نرخ دلار از روز سه‌شنبه ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

صرافان از واقعیت بازار پس از اعلام خبر «عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی» می‌گویند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:59 0:00
لینک مستقیم

اما صرافان تهران از توقف خرید و فروش ارز در بازار می‌گویند. یک صراف در خیابان فردوسی به رادیو فردا گفت: «خرید و فروش نداشتیم، چون بانک مرکزی (دلار) توزیع نکرد و یه مقداری هم نرخ داره، می‌گه به متقاضیان واقعی یعنی شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی که وارد کننده اجناس هستند به صورت مدارک دادن در چین و هنگ‌کنگ دلار براشون می زنند. یا "درهم" بهشون می‌ده ولی سیصد تومن درهم‌شون رو کاهش دادند. ولی دلار فیزیکی در تهران توزیع نشده است. چون اول باید اینها را بیاره پایین، بعد قیمت دلار رو بیاره پایین، وگرنه قاچاق می‌شه».

گرانی و ناآرامی در بازار ارز ایران سبب شد که ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه در مجلس حاضر شود و از سیاست‌ها و تصمیمات جدید ارزی خبر دهد.

حضور او با تنش در مجلس همراه شد و نمایندگان خواستار استعفای او شدند.

بانک مرکزی ایران در ادامه سیاست کنترل بازار ارز و اعلام یکسان‌سازی آن صبح سه‌شنبه اعلام کرد که داشتن ارز بیش از ده هزار یورو قاچاق محسوب می‌شود.

بنابر اطلاعیه بانک مرکزی، کسانی که بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، تنها تا پایان فروردین فرصت دارند که یا آن را سپرده‌گذاری کنند یا آن را به بانک‌ها بفروشند.

یکی از صرافان خیابان فردوسی به رادیو فردا می‌گوید: «من الان نمی‌دانم اگر کسی بیاد ۲۰ هزار دلار بخواهد ما باید بفروشیم یا نه. من خبر ندارم اینا رو. هیچ‌کس خبر نداره. دستورالعمل هنوز نیومده برامون. اعلام کردن ۴۲۰۰ تومان نباید بالاتر بفروشیم. الان منتظریم تا ببینیم چکار باید انجام دهیم. چطور باید دلار بدست بیاوریم و بفروشیم. دیشب آخر وقت گفتن ولی هنوز نتیجه‌ای نداشته. نمی‌دانم می‌خواهد چطوری بدست ما برسه که ما توزیع کنیم».

بنابر گزارش‌ها، خیابان فردوسی و اطراف صرافی‌های بزرگ تهران از دوشنبه شب و روز سه‌شنبه در فضایی کاملا امنیتی به سر می‌برند.

به گفته شاهدان عینی، ماموران نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی برای کنترل فضا و قیمت‌ها در بازار ارز حضوری گسترده دارند.

یکی از صرافان خیابان جمهوری به رادیو فردا می‌گوید که فضا «بسیار پلیسی شده، چون پلیسی شده دیگه نمی‌دونم چه‌طوری می‌خواهند کنترل کنند؟»

بنا به گفته صرافان، خبری از توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار ارز ایران نیست و تابلوی قیمت اکثر صرافی‌ها امروز خاموش بود.

اما خبرها از فروش دلار با نرخ ۵۵۰۰ در بازار غیر رسمی ارز ایران حکایت می‌کند. یکی از صرافان کرج به رادیو فردا می گوید: «قطعا کسانی که دلارهایی دارند که مثلا روی قیمت شش هزار و خورده‌ای خریداری کردند بلاتکلیفند، نمی‌دانند که بازار به چه شکل می‌شه و ترس دارند از اینکه که اگر قیمت روی ۴۲۰۰ فیکس شود، وضعیت دلاری‌شون به چه صورت خواهد شد. خب ممکن است این آدم‌ها خرید و فروش‌هایی بین خودشان داشته باشند».

به گفته دست اندرکاران بازار ارز در ایران، بانک مرکزی به صرافی‌ها دلار نخواهد داد و با این کار به دنبال حذف واسطه‌گری و خرید و فروش ارز در بازار غیر رسمی است.

XS
SM
MD
LG