لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

فرمانده مرزبانی ناجا: گروهبان ربوده شده ایرانی در مرز پاکستان زنده است


حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
در حالی که گروه جیش العدل می‌گوید جمشید دانایی فر، یکی از پنج مرزبان ربوده شده را به قتل رسانده است، فرمانده مرزبانی ناجا گفته که بر این باور است گروهبان ربوده شده ایرانی در مرز پاکستان زنده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت اظهار داشت: «بر اساس دلایل و شواهدی که ما در اختیار داریم بر این باوریم که گروهبان دانایی فر زنده است و تلاش‌ها برای آزادی وی در جریان است».

وی در این باره توضیح بیشتری نداد.

جمشید دانایی‌فر، گروهبانی است که همراه با چهار مرزبان دیگر، در ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ توسط گروه جیش‌العدل ربوده شد. جیش العدل روز سوم فرودین امسال اعلام کرد که دانایی‌فر را به تلافی کشته شدن یکی از زندانیان اهل سنت اعدام کرده است.

چهار مرزبان دیگر، دو ماه بعد آزاد شدند و به ایران بازگشتند.

به رغم بیانیه جیش العدل درباره کشته شدن دانایی فرد و اظهارات مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، مبنی بر تایید این خبر، مقام‌های وزارت کشور تاکید کرده‌اند که این خبر را تایید یا تکذیب نمی‌کنند و در عین حال گفته‌اند که مدرکی دال بر «شهید شدن» وی ندارند.

برخی نمایندگان مجلس نیز اواخر فروردین ماه از زنده بودن وی خبر دادند با این حال، حسین نقوی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز ۲۷ فروردین در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری ایسنا که «گفته می‌شود دانایی‌فر به پاکستان پناهنده شده است» اظهار داشت: «ما قرائنی داریم که ایشان با جیش‌العدل همکاری داشته که ممکن است این موضوع رد یا تایید شود».

حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور ایران، با رد این اظهارات گفته بود: «سیستم نظارتی نیروهای مسلح به حدی قوی است که هر کسی اجازه ورود به آن را نداشته باشد. مطمئنا افرادی که وارد این ارگان می‌شوند از یکسری فیلترهای نظارتی می‌گذرند. همچنین در دوران خدمت نیز بر آن‌ها نظارت کافی اعمال می‌شود».

مقام‌های ایران در ماه‌های گذشته بار‌ها تاکید کرده بودند که مرزبانان ربوده شده در خاک پاکستان نگهداری می‌شدند، ولی چودری نصار علی خان، وزیر کشور پاکستان روز ۱۶ اردیبهشت در کنفرانس مشترک خبری با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران در اسلام آباد گفت مطلقا این موضوع را رد می‌کند و مرزبانی هم که هنوز سرنوشتش روشن نیست، به هیچ وجه نمی‌تواند در خاک پاکستان باشد.

با این حال فرمانده مرزبانی ناجا روز چهارشنبه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با دولت پاکستان برای تامین امنیت در مرزهای مشترک با ایران، گفت: «در سفری که به پاکستان داشتیم، مسئولان این کشور اعلام کردند که نشستی را مخصوص مقابله با شرارت در مرزهای مشترک با ایران به ریاست نخست وزیر این کشور برگزار می‌کنند که این نشست تشکیل و قرار شد دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در این خصوص عمل کنند».

وی انتقادات مطرح در زمینه حضور سربازان کم تجربه در مرزهای ایران را رد کرده و اظهار داشت: «بر اساس تعریف سازمانی صورت گرفته بخش عمده‌ای از نیروهای مرزی کشور سرباز و بخشی دیگر نیروهای کادر هستند و برمبنای سازمان به ما نیرو واگذار می‌شود که به صورت طبیعی شامل سرباز و افسر و درجه دار است».
XS
SM
MD
LG