لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

ایران از مهرماه ۹۷ واردات بنزین از خارج را «متوقف کرده است»


بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، ایران پارسال روزانه ۱۲.۶ میلیون لیتر واردات بنزین داشت که نسبت به سال قبل آن ۴.۵ درصد افزایش داشت.
بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، ایران پارسال روزانه ۱۲.۶ میلیون لیتر واردات بنزین داشت که نسبت به سال قبل آن ۴.۵ درصد افزایش داشت.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید که واردات بنزین از مهرماه متوقف شده است.

علیرضا صادق‌آبادی روز چهارشنبه ۱۹ دی در یک نشست خبری اعلام کرد که میانگین تولید بنزین کشور تا نیمه دی ماه امسال نزدیک به ۸۸ میلیون لیتر بوده که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

ایران از سال گذشته، در کنار افزایش تولید بنزین در برخی پالایشگاه‌های قدیمی، دو فاز پالایشگاه عظیم ستاره خلیج فارس را نیز راه‌اندازی کرده است.

وی گفت در تابستان که اوج مصرف بنزین بود، تولید کشور به ۹۰ میلیون لیتر نیز رسید.

آقای صادق‌آبادی در ادامه گفت با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا دو هفته دیگر، ظرفیت تولید بنزین کشور به ۱۰۵ میلیون لیتر خواهد رسید.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، ایران پارسال روزانه ۱۲.۶ میلیون لیتر واردات بنزین داشت که نسبت به سال قبل آن ۴.۵ درصد افزایش داشت.

میزان تولید بنزین پایه (بدون محاسبه مواد افزودنی) کشور نیز ۶۵.۲۵ میلیون لیتر بود، در حالی که مصرف کشور بالغ بر ۸۰ میلیون لیتر می‌شد.‎

آقای صادق‌آبادی می‌گوید که سالانه هفت درصد به مصرف بنزین کشور اضافه می‌شود و اگر جلو رشد مصرف گرفته نشود، میزان تقاضای داخلی بنزین تا سال ۱۴۲۱ به ۱۹۰ میلیون لیتر خواهد رسید که تقریبا نیمی از این میزان بایستی از خارج وارد شود.

وی با بیان این‌که سرمایه مورد نیاز برای احداث پالایشگاه‌های جدید برای حفظ خودکفایی بنزین تا سال ۱۴۲۱ حدود ٥٧ میلیارد دلار است، گفت: «اگر بخواهیم تفاوت تولید و مصرف را از طریق واردات جبران کنیم، به روزی ۱۰۰ میلیون دلار نیاز داریم».

هم اکنون قیمت بنزین در ایران ۶ تا ۱۰ برابر کمتر از همسایه‌ها و چندین برابر کمتر از عمده فروشی بنزین در منطقه است.

در لایحه بودجه سال آینده خورشیدی افزایش قیمت سوخت پیش‌بینی نشده است. افزایش قیمت بنزین می‌تواند به تورم چشمگیری دامن بزند. بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در ایران هم اکنون به نزدیک ۳۰ درصد رسیده و تا پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۳۵ درصد اوج خواهد گرفت.

از طرفی افت چشمگیر ارزش ریال به همراه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، راه را برای افزایش قیمت بنزین بسته است.

آقای صادق‌آبادی می‌گوید که «در کجای دنیا با ٢٠ میلیون خودرو، روزانه ٨٧ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود؟»

البته بخشی از افزایش مصرف سوخت بنزین ایران مربوط به راندمان بسیار اندک خودروهای تولیدی است که سوخت بیشتری نسبت به خودروهای خارجی پیشرفته استفاده می‌کنند.

وی در خصوص قاچاق سوخت گفت اعداد و ارقام متفاوتی گفته می‌شود که خودم تا ۴۰ میلیون لیتر در روز هم شنیده‌ام، اما نمی‌توان گفت به طور دقیق چقدر است چرا که زمانی می‌توان مقدار چیزی را اندازه گرفت که آن چیز در کنترل باشد که اگر این‌گونه بود می‌توانستیم جلوی قاچاق را بگیریم، اما در خصوص قاچاق سوخت هیچ کنترلی روی آن وجود ندارد.

وی افزود: اگر فرض کنیم ۲۰ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت داریم این به معنای فعالیت مستمر و تردد یک ناوگان متشکل از پنج هزار نفتکش است که واضح است چنین چیزی امکان عملیاتی بودن ندارد و اگر میزان قاچاق را ۴۰ میلیون لیتر در روز فرض کنیم منطقا شدنی نیست.

XS
SM
MD
LG