لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

مهدی تاج: از نظر «ساختاری» و «فیزیکی» آماده پذیرش زنان در ورزشگاه‌ها نیستیم


در روزی که زنان ایرانی نتوانستند بازی ایران و سوریه را در ورزشگاه آزادی ببینند، زنان سوری بدون هیچ مشکلی وارد این ورزشگاه‌ شدند.
در روزی که زنان ایرانی نتوانستند بازی ایران و سوریه را در ورزشگاه آزادی ببینند، زنان سوری بدون هیچ مشکلی وارد این ورزشگاه‌ شدند.

رییس فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید این فدراسیون از نظر «ساختاری» و «فیزیکی» آمادگی پذیرش زنان در ورزشگاه‌ها را ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه ۱۵ شهریور وب‌سایت «ورزش‌ سه»٬ مهدی تاج این مطلب را در واکنش به ممنوعیت ورود برخی زنان به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم‌های فوتبال ایران و سوریه اعلام کرده است.

شماری از زنان که پیشتر و از طریق اینترنت٬ بلیت این بازی را تهیه کرده بودند٬ روز سه‌شنبه پشت در‌های ورزشگاه آزادی ماندند و اجازه ورود به آنها داده نشد.

تاج هم در واکنش به این ممنوعیت گفته است: «ما که در ورزشگاه حاضر می‌شویم در جریان واقعیت‌های موجود درون ورزشگاه هستیم».

وی افزوده که برای ورود زنان باید «گیت‌های ورودی جداگانه داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده است».

رییس فدراسیون فوتبال فروش آنلاین بلیت به تعدادی از زنان را ناشی از رخ دادن «اشتباهی» در سیستم بلیت فروشی عنوان کرده است.

وی گفته که در پی این اشتباه «۱۱ نفر از بانوان که بلیت خریده بودند٬ با تذکر ما٬ بلیط آن‌ها ملغی شد».

تاج همچنین در واکنش به انتقاد‌ها مبنی بر حضور تعدادی از زنان هوادار تیم ملی سوریه در ورزشگاه آزادی گفته که این زنان «طبق قوانین بین‌المللی به ورزشگاه» راه داده شده‌اند.

این اظهارات رییس فدارسیون فوتبال در شرایطی بیان شده که مسعودسلطانی‌فر٬ وزیر ورزش و جوانان از تلاش برای ایجاد «هم‌فکری و هماهنگی لازم» به منظور فراهم شدن زمینه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها خبر داده است.

آقای سلطانی‌فر گفته که «به مرور تلاش می‌کنیم با زمینه‌سازی، توجیه کردن و هماهنگی بین همه عناصر دست‌اندرکار بتوانیم شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم».

این مقام مسئول نامی از این «عناصر» نبرده٬ اما بر اساس برخی گزارش‌ها٬ از برخی مراجع تقلید به عنوان اصلی‌ترین مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها نام برده می‌شود.

ادامه این مخالفت‌ها که منجر به ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه آزادی به منظور تماشای دیدار دو تیم فوتبال ایران و سوریه شد٬ با صدور مجوز ورود زنان سوری به این ورزشگاه‌٬ بار دیگر انتقاد‌ها از این ممنوعیت را در ایران افزایش داد.

شهین‌دخت مولاوردی٬ دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، در توئیتی نوشته که حضور زنان در ورزشگاه طبق منشور حقوق شهروندی، حق آنان است.

خانم مولاوردی افزوده که «حق همه شهروندان، به ویژه زنان است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم دسترسی داشته باشند».

فاطمه حسینی٬ نماینده مجلس هم از طرح سوال خود از وزیر ورزش درباره حضور زنان در وزشگاه‌ها خبر داده است.

خانم حسینی به خبرگزاری ایسنا گفته که در سوال خود از آقای سلطانی‌فر سئوال کرده است که «تاکنون جهت فراهم کردن شرایط مطابق با موازین اسلامی و در شأن بانوان جهت حضور در ورزشگاه‌ها چه برنامه‌ریزی و اقداماتی صورت گرفته است؟»

وی افزوده که در نخستین جلسه مجلس بعد از تعطیلات تابستانی سوال خود را از وزیر ورزش تقدیم هیات رئیسه مجلس خواهد کرد.

تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها از سوی گروهی از زنان٬ فعالان مدنی و حتی تعدادی از فوتبالیست‌ها در ایران در شرایطی ادامه دارد که مسئولان فدراسیون فوتبال می‌گویند آمادگی چنین مسئله‌ای را ندارد.

اظهارات مهدی تاج در این‌باره٬ تازه‌ترین این موضع‌گیری‌هاست که با انتقاد گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی فارسی زبان مواجه شده است.

امین پهلوان‌منش از جمله کاربرانی است که در توییتر خود و در واکنش به اظهارات تاج نوشته است: «لازم نيست براي توجيه يه كار غلط، چيزی بگيم كه بقيه بخندن. ساختار ورزشگاه برای زنان خارجی مناسبه؟»

مهسا جزینی خبرنگار روزنامه «شرق» هم در توییتر خود نوشته که «۴۰ سال پيش گويا ساختار فيزيكی و آمادگی ورزشگاه‌ها يه جور ديگه بوده كه زن‌ها هم ميتونستن شركت كنند».

برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم تصاویری از حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال را منتشر کرده‌اند که مربوط به دوران پیش از انقلاب است که در این تصاویر زنان در کنار مردان در حال تماشای مسابقه فوتبال هستند.

کاربر دیگری به نام «کیخون» در واکنش به این اظهارات تاج هم نوشته که «برای توجیه زورگویی، قوانین فیزیک و مهندسی رو هم زیر سوال میبرن».

«پژمان» کاربر دیگری است که در توییتر این پرسش را مطرح کرده که «فیزیک ورزشگاه آزادی چه جوریه که خانوم‌ها نمیتونن بیان؟ و چه جوری باشه میتونن بیان؟ بین این همه توجیه این یکی شاهکار بود واقعا».

انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها هر روز در ایران ابعاد گسترده‌تری می‌یابد. شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین بستر‌های گسترش این اعتراض‌‌ها و خواسته‌های مدنی است.

مقام‌های دولتی و روحانیون حاکم بر ایران نیز با وجود گسترده‌تر شدن این درخواست‌ها٬ تاکنون با ورود زنان به ورزشگاه‌ها موافقت نکرده‌ و یا مقدمات اجرای عملی این خواسته را فراهم نیاورده‌اند.

XS
SM
MD
LG