لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

وزیر علوم ایران: ۶۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌های کشور خالی است


محمد فرهادی می‌گوید دانشگاه پیام نور «بی‌رویه و نامتناسب» رشد کرده است.
محمد فرهادی می‌گوید دانشگاه پیام نور «بی‌رویه و نامتناسب» رشد کرده است.

وزیر علوم ایران اعلام کرد که بر خلاف تبلیغات موجود، امسال متقاضیان ورود به دانشگاه «خیلی کم» بودند و ۶۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌های کشور خالی است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد فرهادی روز جمعه هفتم آبان گفت: «برخلاف آنچه درباره فضای دانشگاه‌ها و استقبال دانشجویان در تبلیغات و آگهی‌ها نمایش داده می‌شود، امسال با کمبود متقاضی ورود به دانشگاه‌ها مواجه بودیم».

وی خواستار آن شد که شورای گسترش آموزش عالی ظرفیت دانشگاه‌ها را «همواره» بررسی کند و واحدهای دانشگاهی «تخصص‌گرا و دارای راهبرد شوند».

به گفته آقای فرهادی، برخی از دانشگاه‌ها در ایران کمتر از ۱۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و برخی از دانشگاه‌ها نیز کمتر از ۵۰ نفر دانشجو دارند.

وی تاکید کرد که دانشگاه پیام نور نیز «بی‌رویه و نامتناسب» رشد کرده است.

مقامات وزارت علوم ایران پیش از این نیز از خالی بودن ظرفیت برخی از رشته‌ها در مقاطع کاردانی و کار‌شناسی دانشگاه‌های دولتی خبر داده‌ بودند ولی با این حال همچنان کنکور سراسری برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، ظرفیت دانشگاه‌های دولتی ۷۵۰ هزار نفر است و ۷۷۳ هزار نفر در جلسه آزمون سراسری امسال حضور داشتند.

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال ۹۵ بخشی از ظرفیت پذیرش خود در رشته‌های مختلف را به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون اختصاص دادند.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش ۳۰ مهر ماه گفته بود که این سازمان مخالف حذف کنکور است.

به گفته آقای توکلی، دررشته‌های ریاضی، فنی و حرفه‌ای، علوم انسانی و هنر امکان حذف کنکور و پذیرش دانشجو براساس نمرات مدارس وجود دارد، اما «در رشته‌هایی که متقاضی زیادی دارند نظیر دندانپزشکی، پزشکی و غیره این امکان فراهم نیست».

مجید محمدی، جامعه‌شناس روز ششم شهریور در یادداشتی در رادیو فردا اعلام کرده بود که پذیرش در دوره‌های روزانه و رایگان در کنکور سراسری سال ۹۵ به طرز محسوسی کاهش داشته است و دوره‌های شهریه‌ای حدود چهار پنجم ظرفیت پذیرش را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، آموزش عالی در ایران ارتباطی با بازار کار ندارد و بر اساس آمار پارسال ۵۱ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران «غیرفعال» هستند.

XS
SM
MD
LG