لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

تذکر ۱۸ نماینده درباره برخورد «غیرقانونی» قوه قضاییه با نشریات دانشجویی


۱۸ نماینده مجلس ایران در تذکری به وزیر دادگستری به «برخوردهای غیرقانونی» و «مکرر» قوه قضاییه با نشریات دانشجویی به دلیل انتشار اظهارنظر دانشجویان و انتشار نام و تصویر محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق ایران، اعتراض کردند و از او و رییس جمهوری ایران خواستند که «در قبال تعدیات مکرر» به حقوق دانشجویان «بی‌تفاوت» نباشند.

در همین حال براساس گزارش روز پنجشنبه، ۶ آبان، روزنامه شرق نمایندگان انجمن‌های دانشجویی در دیدار با تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس از مواردی چون «دخالت غیرقانونی اشخاص حقیقی و حقوقی دانشگاهی و مسئولان فاقد صلاحیت و غیردانشگاهی در محتوا» و « نظارت و کنترل نشریات دانشجویی پیش از انتشار» انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا ۱۸ نماینده مجلس در تذکری به مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری، اعلام کردند که براساس قوانین و آیین‌نامه‌های موجود نظارت بر نشریات دانشجویی «در صلاحیت» کمیته ناظر بر نشریات و کمیته انضباطی دانشجویی است.

این نمایندگان مجلس دخالت قوه قضاییه در موضوعات مربوط به نشریات دانشجویی را« غیر قانونی» خوانده و از برخورد «مکرر» دادسراهای عمومی و انقلاب با دانشجویان به‌ دلیل اظهارنظر آنها و ذکر نام و چاپ عکس رئیس‌جمهوری اسبق ایران در نشریات دانشجویی انتقاد کرده‌اند.

در این تذکر از وزیر دادگستری و همچنین رییس جمهوری به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی خواسته شده است که از حقوق دانشجویان دفاع کنند و «در قبال تعدیات مکرر به حقوق آنها بی‌تفاوت و ساکت» نباشند.

علیرضا محجوب، پروانه مافی، قاسم میرزایی، محمدجواد فتحی، محمدباقر سعادت، بهمن طاهرخانی، طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی، زهرا ساعی، سهیلا جلودارزاده، فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی، فاطمه ذوالقدر محمدصادق حسنی، ابوالفضل موسوی، بهروز بنیادی، احمد مازنی، مهدی شیخ و محمدعلی وکیلی این تذکر را امضا کرده اند.

در ماه‌های گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر برخورد با فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها منتشر شده‌ است.

در همین حال ۹۲ تشکل دانشجویی در مرداد ماه در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران ضمن انتقاد از ادامه «جَوّ ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌های ایران، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کرده بودند.

در بهمن ماه ۹۴ نیز ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی در نامه‌ای از آقای روحانی خواسته بودند با «دستور قاطع» به مدیران آموزش عالی، مانع «روند رو به رشد برخوردهای غیرقانونی» با این نشریات شود.

در همین حال تعدادی از نمایندگان انجمن‌های دانشجویی در دیدار با تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس تاکید کردند که دولت به «تعهدات خود» درباره آزادی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دانشجویان در دانشگاه ها «وفادار نبوده است».

علی مطهری، نماینده تهران، نیز در این جلسه گفت که «دولت می‌توانست با شور و هیجان به‌وجودآمده پس از انتخابات ٩٢، جلوی خیلی از اتفاقات را بگیرد اما متأسفانه این کار را نکرد و کوتاه آمد».

وی با اشاره به درخواست دانشجویان برای تصویب قوانین جدید درباره فعالیت‌های دانشجویی پیش‌بینی کرد که در صورت تصویب این قوانین در مجلس «نهادهای نظارتی» از تصویب آن جلوگیری می‌کنند.

وی اضافه کرد: «البته ما باید وزیر اطلاعات را دعوت بکنیم و از وی بپرسیم این دخالت‌ها در امور دانشگاه با چه مجوزی صورت می‌گیرد و چرا برخی اعمال غیرقانونی در حال رخ‌دادن است؟».

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، نیز گفت که «بخش قابل توجهی» از مشکلات موجود بر سر راه فعالیتهای دانشجویی « ناشی از یک ترس موهومی در بین مسئولان است».

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی دانشجویان تاکید کرد که «دیگر تسامح بیشتر از این با دولت جایز نیست» و باید خواست‌ها و مطالبات دانشجویان پیگیری شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در ایام تبلیغات انتخاباتی و در دوره ریاست جمهوری خود بارها ضمن اعلام حمایت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان وعده داده بود که دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد.

در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مدیران دانشگاه‌ها خواسته‌ است که با جدیت از تبدیل مراکز علمی به آنچه که او «محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی» خوانده، جلوگیری کنند.

فعالیت تشکل‌های دانشجویی و صدور مجوز برای برخی تشکل‌های جدید از جمله دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در ۲۹ مرداد سال ۹۳ بود.

XS
SM
MD
LG