لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

يورش ماموران به منزل مهدی کروبی؛ «خبری از سرنوشت رهبر مخالفان ایران نیست»


تصویری از حملات گذشته مهاجمان و لباس شخصی های وابسته به دستگاه های امنیتی ایران به منزل مهدی کروبی
تصویری از حملات گذشته مهاجمان و لباس شخصی های وابسته به دستگاه های امنیتی ایران به منزل مهدی کروبی
گزارش های رسيده از ايران حاکی از آن است که نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران با يورش به منزل مهدی کروبی، تعداد زيادی از کتاب ها و اسناد وی را با خود بردند و به گزارش سايت نزديک به آقای کروبی، اطلاعی از سرنوشت وی و همسرش نيست. همزمان علی کروبی، پسر اين رهبر مخالفان، نیز بازداشت شده است.

سايت سحام نيوز که اخبار مهدی کروبی را منتشر می کند، روز سه شنبه گزارش داد که مامورين امنيتی در يورش به منزل وی، خانم کروبی و آقای کروبی را در اطاق های مجزا محبوس و سپس اقدام به جستجو در منزل و تعويض کليه قفل ها کردند.

اين گزارش می افزايد که پس از اين حادثه و از شب گذشته تاکنون عليرغم تلاش بسيار، هنوز هيچ خبری از سرنوشت آقای کروبی و همسرشان در دست نيست.

مجتبی واحدی، سخنگوی آقای کروبی در خارج از کشور نیز در فيس بوک خود نوشته است: «ديشب ماموران وحشی وزارت اطلاعات با لشکرکشی بی سابقه و گسترده به منزل کروبی، اسناد و مدارک تاريخی از جمله احکام صادره توسط آيت الله خمينی برای او و برخی مدارک مهم ديگر را با خود برده اند.»

وی افزوده است که «رفتار ماموران، بسيار زشت و غير اخلاقی بوده است.»



سخنگوی مهدی کروبی اظهار داشت: «عبارات به کار گرفته شده توسط مأموران، دقيقاً شبيه همان عربده هايی بوده است که در چند ماه گذشته در نيمه شب ها به منزل کروبی حمله می کردند و خود را امت حزب الهی خودجوش می ناميدند.»

وی افزوده است: «به عبارت ديگر، رفتار ديشب ماموران وزارت اطلاعات، نشان داده است که عربده کشان ماههای گذشته، همين مأموران رسمی اطلاعات بوده اند.»

بازداشت علی کروبی

گزارش ديگری حاکی است که ماموران امنيتی همچنين به منزل علی کروبی، پسر اين رهبر مخالفان دولت، حمله کرده و وی را به اتفاق همسرش – نفيسه پناهی- بازداشت کردند.

به گفته سايت سحام نيوز، «نفيسه پناهی که خواهر سه شهيد است ساعاتی بعد در نيمه شب آزاد گرديد، اما از سرنوشت علی کروبی هيچگونه خبری در دست نيست.»

علی کروبی در ۲۲ بهمن سال ۸۸ نيز از سوی نيروهای لباس شخصی بازداشت شده بود و آن چنان که سايت سحام نيوز گزارش داده است، «طی ساعات بازداشت خود متحمل شکنجه های وحشيانه ای شد.»

همچنين ماموران امنيتی «برای چندمين بار به منظور دستگيری حسين کروبی – فرزند ارشد مهدی کروبی- به منزل وی يورش بردند که به دليل عدم حضور وی اين اقدام ناکام ماند.»

تظاهرات مخالفان که روز دوشنبه ۲۵ بهمن در حمایت از جنبش مردم تونس و مصر برگزار شد، خشم و اعتراض هواداران حکومت جمهوری اسلامی را برانگیخته و بسیاری از هواداران آن خواستار محاکمه و اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده ‌اند.

پس از این تظاهرات، فیلم های منتشره نشان می دهد که ورودی منزل آقای موسوی از سوی ماموران جمهوری اسلامی با میله آهنی مسدود شده است و لباس شخصی های وابسته به دستگاه های امنیتی نیز در روزهای اخیر بارها به منزل مهدی کروبی در سعادت آباد تهران حمله کردند.

هفته گذشته، فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی، در نامه ای به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، از تجمع «اوباش و مزدبگیران» در مقابل منزل مهدی کروبی به شدت انتقاد کرد.

وی در نامه خود گفته بود: «اینجانب در خلال حملات اوباش در شب‌های مقدس رمضان به مقام رهبری نامه‌ای نگاشتم و اعلام کردم اختلاف جنابعالی با همسرم چه ارتباطی با حق زیستن ما دارد، اما امروزه پذیرفته‌ام در نظامی که بیشترین نقش را در دوران مبارزه و شکل گیری آن داشتیم، دیگر حقی برای زیستن ساده هم نداریم.»

در هفته های اخیر تمام ارتباطات تلفنی مهدی کروبی و خانواده اش کاملا قطع شده بود و وی عملا در حصر خانگی قرار داشت.

همچنین روز ۲۷ بهمن، ماموران به منزل حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی، حمله کردند و «اقدام به شکستن درب منزل و ورود غیرقانونی و استقرار در آنجا کردند.»

مهدی کروبی روز یکم اسفند در نامه ای به رییس قوه قضاییه با انتقاد شدید از حمله هواداران دولت به منزل وی، از صادق لاریجانی خواسته است «دادگاهی علنی تشکيل گردد تا کيفرخواست و دفاعيات مطرح گردد. باشد که در دادگاهی عادل و علنی، مردم به حقيقت گواهی دهند.»

مقام های قضایی ایران بارها اعلام کرده اند که پرونده ای برای رهبران مخالفان دولت یا به گفته آنها «سران فتنه» تشکیل داده اند و محاکمه آنها قطعی است.

این در حالی است که برخی از مخالفان در نامه به صادق لاریجانی، دستگاه قضایی را به دلیل موضعگیری درباره مهدی کروبی و میرحسین موسوی فاقد صلاحیت بررسی پرونده آنها دانسته اند.

«سران فتنه جرات بیرون آمدن ندارند»

در همین حال، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بدون اشاره به حصر خانگی رهبران مخالفان دولت گفته است: «سران فتنه فعلا جرات نمی کنند از خانه خود بیرون بیایند و در نزد افکار عمومی نیز مطرود هستند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی سعیدی افزوده است: «همین برای برخورد با عناصر فتنه گر کافی است؛ چرا که برخورد بیشتر از این ممکن است به مسئله ای تبدیل شود که برای نظام هزینه زیادی داشته باشد.»

وی روز سه شنبه همچنین اظهار داشت: «در برخورد با عوامل فتنه، دستگاه های متعددی مسئول هستند و فقط سپاه در این زمینه مسئول نیست و تنها سپاه نمی تواند این کار را انجام دهد.»

علی سعيدی مدعی شده است که «سپاه پاسداران هيچ ريزشی در جريان فتنه نداشت» و دليل آن را «بصيرت افزايی» در سپاه از سال ۱۳۸۰ عنوان کرد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، در مردادماه سال جاری اعتراف کرد که در این نیرو، پاسداران حامی فتنه وجود دارند و درباره علت عدم برخورد با آنها گفت: «خیلی از ابهامات رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است.»

نیروهای سپاه و بسیج از زمان اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نقش اصلی را در سرکوب معترضان و مخالفان داشته اند و فرماندهان سپاه بارها اعلام کرده اند که رهبر جمهوری اسلامی ایران از اقدام های این نیرو پس از انتخابات ابراز رضایت کرده است.
XS
SM
MD
LG