لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

ایران از پرتاب موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» به فضا خبر داد


ماهواره‌بر «سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.
ماهواره‌بر «سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

ایران روز پنجشنبه پنجم مرداد اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده که با این آزمایش، پایگاه ملی فضایی «امام خمینی» به طور رسمی افتتاح شده است.

تلویزیون دولتی و خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که پرتاب این ماهواره‌بر «موفقیت‌آمیز» بوده است.

بر اساس این گزارش، ماهواره‌بر «سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید که همزمان با پرتاب این ماهواره‌بر، پایگاه فضایی خمینی که «نخستین پایگاه سکوی ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود» افتتاح شده است.

در این گزارش آمده که کلیه مراحل آماده‌سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها در این مجموعه انجام می‌شود.

پرتاب این ماهواره‌بر همزمان شده است با انتقاد شدید ایالات متحده از آزمایش‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران.

مقام‌های آمریکایی تاکید دارند که آزمایش‌ موشکی بالستیک از سوی ایران نقض‌کننده روح برجام است که از تهران می‌خواهد به مدت هشت سال از پرتاب هر نوع موشک بالستیک که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشد خودداری کند.

تهران چنین ادعایی را رد کرده و گفته است که تصمیمی برای سوار کردن کلاهک هسته‌ای روی موشک‌های خود ندارد.

ایران سال‌هاست که یک برنامه فضایی را دنبال می‌کند ولی آمریکا و متحدان آن نگران هستند که فناوری مورد استفاده برای پرتاب ماهواره‌بر به افزایش برد موشک‌های ایران منجر شود.

ایران در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد چند ماهواره به فضا پرتاب کرد که پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی، اجرای این پروژه‌های فضایی به حاشیه رانده شدند.

ایران نخستین ماهواره خود به نام «امید» را که به گفته‌ مقام‌های جمهوری اسلامی ماهیت «پژوهشی و مخابراتی» داشت، در بهمن سال ۱۳۸۷ سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا پرتاب کرد.

حدود یک سال پس از پرتاب ماهواره امید، مقام‌های ایران از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» که مجهز به کپسولی حاوی مار و موش زنده بود، خبر دادند.

تهران در سال ۱۳۹۲ نیز از اعزام یک میمون به فضا خبر داد. با این حال، دولت روحانی اردیبهشت ماه گذشته طرح دولت محمود احمدی‌نژاد برای فرستادن انسان به فضا را به دلیل گران بودن این پروژه بایگانی کرد.

رییس‌جمهوری پیشین ایران مرداد سال ۱۳۸۹ اعلام کرده بود که ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ اولین فضاپیمای حامل انسان را به کره ماه خواهد فرستاد.

سال گذشته، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران دولت یازدهم را متهم کرد که به گفته او، از «ترس» آمریکا «موشک ماهواره‌بر آماده پرواز» را در انبار نگهداری می‌کند.

امیرعلی حاجی‌زاده چنین اقدامی را «تحقیرآمیز» دانسته بود.

برنامه فضایی ایران زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود ولی این وزارتخانه استفاده از این برنامه به منظور پوشش برای گسترش تسلیحاتی تکذیب کرده است.

رییس سازمان ملی فضایی ایران مهرماه پارسال برای نخستین بار نسبت به همکاری با ناسا ابراز علاقه کرد. تهران گفته که آماده است تا یافته‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای خود را با دیگر کشورها مبادله کند.

XS
SM
MD
LG