لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

وزارت دفاع ایران: ماهواره بومی فجر را به فضا پرتاب کردیم


وزارت دفاع ایران، خبر داد که چهارمین ماهواره «بومی» جمهوری اسلامی ایران با نام «فجر» روز دوشنبه، ۱۳ بهمن، به فضا پرتاب شده و «در مدار زمین قرار گرفته‌است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، اعلام کرد که این ماهواره توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران، از شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع و شرکت‌های «دانش‌بنیان» داخلی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران طراحی و ساخته شده‌است.

به گفته آقای دهقان، همچنین ماهواره‌برِ سفیر فجر «به صورت بومی» در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ایران ساخته شده‌است.

وزیر دفاع اضافه کرد: «مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده‌دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره‌برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه‌های زمینی بومی است که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده‌است.»

پرتاب ماهواره فجر در حالی انجام می‌شود که پیش از این برخی از سایت‌های خبری از توقف پرتاب ماهواره ایرانی «شریف ست» خبر داده بودند.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران، نیز در دی ماه گفته بود که ماهواره‌های «فجر»، «تدبیر»، «شریف ست» همه در مرحله نهایی و آماده پرتاب هستند و متناسب با زمان اتمام تست‌های فنی به موقع مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

آقای شریعتمداری عامل تاخیر در پرتاب ماهواره «شریف ست» را «مسائل فنی» و نیز «هماهنگی‌های سیاسی- امنیتی» اعلام کرده بود.

رسانه‌های ایران ۱۴ بهمن ۹۱ از پرتاب ماهواره «نوید علم صنعت» به عنوان سومین ماهواره ساخت ایران خبر دادند.

محمد جعفر محمدی، مدیر کل روابط عمومی سازمان فضایی ایران، گفته بود که این ماهواره ۵۰ کیلوگرمی برای ارتفاع ۳۷۰ کیلومتری طراحی شده و هر شبانه‌روز شش‌بار بر فراز آسمان ایران قرار می‌گیرد.

ایران پیش از آن از پرتاب ماهواره «رصد» به فضا خبر داده بود.

جمهوری اسلامی بهمن‌ماه ۱۳۸۷ نیز ماهواره امید را که آن را ماهواره‌ای «پژوهشی و مخابراتی» توصیف کرده، با استفاده از فن‌آوری بومی به فضا پرتاب کرده بود.

پیوستن ایران به باشگاه کشورهایی که توانایی پرتاب ماهواره را دارند، از جمله حوزه‌هایی است که شماری از سیاستمداران و کارشناسان غربی نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

از دید این تحلیلگران، موشک‌هایی که این ماهواره‌ها را در مدار زمین قرار می‌دهند، توانایی حمل کلاهک هم دارند.

آمریکا همچنین تا کنون بارها از توسعه توانایی موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و این اقدام را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانسته‌است.

قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت ایران را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک و موشک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای منع کرده‌است.

XS
SM
MD
LG