لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

یک نماینده مجلس: ضریب خطای پرتاب ماهواره در ایران ۶۰ درصد است


ایران در دو ماه گذشته دو آزمایش پرتاب موشک ماهواره‌بر ناموفق داشت.
ایران در دو ماه گذشته دو آزمایش پرتاب موشک ماهواره‌بر ناموفق داشت.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو ناکامی اخیر ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا گفت که ضریب بین‌المللی خطا در این حوزه، پنج درصد و این عدد در ایران ۶۰ درصد است.

محمد جواد جمالی نوبندگانی روز دوشنبه ۲۸ بهمن به سایت خبری «رویداد ۲۴» گفته است: «در دو ماه گذشته دو آزمایش پرتاب ماهواره ناموفق داشتیم که این اتفاقات در همه جای دنیا رخ می‌دهد... اما موضوع حائز اهمیت در این رابطه، درصد خطا است».

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزوده است: «یکی از عمده دلایلی که این درصد در ایران بالاست به خاطر آزمایش‌های کم ماست. یعنی اگر در ایران از چهار موشک آزمایشی که پرتاب می‌شود دو تا ناموفق باشد یعنی ۵۰ درصد خطا».

مقام‌های جمهوری اسلامی روز ۲۵ دی اعلام کردند که موشک حامل ماهواره «پیام» را به فضا پرتاب کردند، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره نیز در نهایت نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد.

هفدهم بهمن ماه نیز رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران مجدداً تلاش کرده تا ماهواره به فضا بفرستد هرچند به نظر می‌رسد که موفقیتی در این زمینه نداشته ‌است.

ارزیابی هوشنگ حسن‌یاری از ضریب بالای خطا در پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:13 0:00
لینک مستقیم


در همین رابطه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بدون ارائه شواهد و جزئیاتی گفت که ممکن است ناکام ماندن پرتاب دو ماهواره ایرانی به دلیل «خرابکاری» آمریکا باشد.

وی به شبکه ان.بی.سی گفته بود که امکان «خرابکاری» آمریکا در پرتاب این دو ماهواره «کاملاً امکان دارد» اما «هنوز نمی‌دانیم و باید آن را به دقت بررسی کنیم».

جمالی نوبندگانی در مصاحبه خود به ادعای ظریف درباره «خرابکاری» هم اشاره کرده و گفته است که «بنا داریم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موضوع حساس را پیگیری کنیم و در صورت نیاز، گزارشی را به عموم مردم ارائه دهیم».

به گفته این نماینده مجلس، «در دوره‌ای بدافزارهایی برای فردو فرستاده شد تا دستگاه‌های ما را منفجر کنند و این عمل مسبوق به سابقه است».

اشاره وی به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو در نزدیکی شهر قم است.

پیشتر روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی اعلام کرده بود که دولت آمریکا پروژه‌ای مخفی برای خرابکاری و ایجاد اختلال در موشک‌ها و ماهواره‌برهای ایرانی در دستور کار قرار داده است.

مقام‌های فعلی و پیشین آمریکا در گفت‌وگو با این روزنامه، به تلاش‌هایی اشاره کردند که عملاً در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش شکل گرفته بود و هدف از آن ارسال یا ارائه قطعات و تجهیزات معیوب به شبکه‌های مربوط به برنامه‌های هوافضای ایران بود.

به گفته نیویورک‌تایمز، این برنامه مخفیانه در دولت اوباما نیز پیگیری شد ولی در دوره وزارت خارجه مایک پومپئو شدت بیشتری گرفت.

مقام‌های آمریکایی به ادعای نیویورک تایمز واکنشی نشان نداده‌اند ولی مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در پی انتشار گزارش‌ها در مورد «پرتاب ناموفق دوم» ایران، توئیت کرد که «باید محدودیت‌های سختگیرانه‌‌تری علیه برنامه موشکی ایران دوباره اجرا شود».

بر اساس گزارش سایت «رویداد ۲۴» و رادیو فردا/ ک.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG