لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

تصاویر هوایی نشان می‌دهد «ایران تلاش کرده دوباره ماهواره به فضا بفرستد»


در تصاویر ماهواره‌ای که دیجیتال‌گلوب گرفته نمایی هوایی از «مرکز فضایی امام خمینی» در سمنان در روز سه‌شنبه و چهارشنبه دیده می‌شود
در تصاویر ماهواره‌ای که دیجیتال‌گلوب گرفته نمایی هوایی از «مرکز فضایی امام خمینی» در سمنان در روز سه‌شنبه و چهارشنبه دیده می‌شود

خبرگزاری اسوشیتدپرس و رادیو همگانی آمریکا می‌گویند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ایران مجددا تلاش کرده ماهواره به فضا بفرستد هرچند به نظر می‌رسد موفقیتی در این زمینه نداشته‌است. آمریکا در مورد آزمایش قبلی گفته بود ایران به دنبال دستیابی به قابلیت موشکی تهدیدکننده است.

در تصاویر ماهواره‌ای که دیجیتال‌گلوب، شرکتی در کلرادوی آمریکا، در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته، نمایی هوایی از «مرکز فضایی امام خمینی» در سمنان در روز سه‌شنبه و چهارشنبه دیده می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید در تصاویر اول یک موشک در پرتابگری در این مرکز قرار دارد، در حالی‌که در تصاویر بعدی خبری از موشک نیست، اما به‌نظر می‌رسد در اطراف پرتابگر نشانه‌هایی از سوختگی و حریق دیده می‌شود.

رادیو ان‌پی‌آر نیز می‌گوید تصاویر مرکزی تحقیقاتی در سانفرانسیسکو نشان‌ می‌دهد ایران احتمالا به‌شکل ناموفق دست به پرتاب ماهواره زده‌است. این تصاویر نیز از «مرکز فضایی امام خمینی» گرفته شده‌است.

ان‌پی‌آر به‌نقل از مایکل المان، یکی از پژوهشگران «مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی» می‌گوید تصاویر نشان می‌دهد موشک پیش از آن‌که ناموفق باشد، برای مدتی به حرکت خود ادامه داده‌است؛ اما برای این‌که فهمید در چه مرحله‌ای ناموفق بوده به اطلاعات بیشتری نیاز است».

مقام‌های رسمی ایران و رسانه‌های خبری داخلی نه گزارشی در مورد آزمایش یا پرتاب تازه ماهواره منتشر کرده‌اند و نه هنوز واکنشی به گزارش تازه رسانه‌های خارجی نشان داده‌اند.

البته مقام‌های جمهوری اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷ از پرتاب ماهواره به فضا خبر داده بودند.

اواخر دی ماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفته بود جمهوری اسلامی اقدام به پرتاب ماهواره «پیام» کرده اما «ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید» در نتیجه به مدار زمین نرسید.

در همان زمان محمدجواد آذری جهرمی گفته بود کار بر روی ماهواره دیگری به نام «دوستی» ادامه دارد.

پرتاب ماهواره پیام فوراً با واکنش آمریکا و شماری از متحدان غربی آن و نیز اسرائیل روبه‌رو شده بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۲۵ دی ماه گفته بود این آزمایش نشان می‌دهد که ایران به دنبال دستیابی به قابلیت موشکی تهدیدکننده است و این کار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز پرتاب ماهواره پیام را «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» شورای امنیت توصیف کرده بود و از اعضای این نهاد خواسته‌ بود جلوی «تهدیدهای» موشکی ایران را بگیرند.

وزارت خارجه فرانسه نیز پرتاب ناموفق پیام را «قویا» محکوم کرده بود و خواستار توقف «آزمایش‌های موشکی بالیستیک» تهران شد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در عین حال که تاکید دارد تهران بر سر برنامه موشکی خود با کسی مذاکره‌ای نمی‌کند، می‌گوید «ساختار ماهواره‌، و همچنین سکوی پرتاب ماهواره و ساختار فنی آن به لحاظ سرعت، برد و موتور و همچنین سکوی پرتاب که متعلق به موشک‌های نظامی است متفاوت است».

مقام‌های ایران می‌گویند به ماهواره‌های بومی برای «پیش‌بینی هواشناسی و مسائل اقلیمی» نیاز دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیراً گفته است اجازه نمی‌دهد ایران به «فناوری موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما» دست یابد. آقای ترامپ روز ۱۷ بهمن در جریان سخنرانی سالانه خود در کنگره نیز شدیدا به حکومت ایران حمله کرد و آن را «دولت اصلی حامی تروریسم» و «یک رژیم تندرو» توصیف کرد. آن‌چه با واکنش وزیر خارجه ایران روبه‌رو شد که واشینگتن را متهم به حمایت از «دیکتاتورها، قصاب‌ها و افراطیون» در خاورمیانه کرد.

ایران در سال‌های گذشته چند بار اقدام به پرتاب ماهواره کرده‌است.

ان‌پی‌آر، اسوشیتدپرس|ت
XS
SM
MD
LG