لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۰

وزیر ارتباطات ایران: ماهواره پیام پرتاب شد، اما در مدار قرار نگرفت


محمدجواد آذری جهرمی
محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفته‌است ماهواره «پیام» پرتاب شده اما موفق نشده در مدار زمین قرار گیرد. آمریکا پیشتر در مورد پرتاب موشک‌های بالستیک و فضایی به تهران هشدار داده بود.

آقای آذری جهرمی ۲۵ دی ماه در توئیتر خود نوشته است «بامداد با وزرایICT دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و "پیام" در مدار آرام نگرفت».

او در عین حال در یک گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران افزوده است «سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و متاسفانه در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت».

این مقام دولت جمهوری اسلامی می‌گوید کار بر روی ماهواره دیگری به نام «دوستی» ادامه دارد.

این تحولات درحالی‌ست که آمریکا در مورد پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به ایران «هشدار» داده بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۳ دی ماه به ایران هشدار داده بود برنامه‌ پرتاب موشک‌های بالستیک و فضایی خود را کنار گذاشته و از «برهم زدن صلح و ثبات در منطقه» خودداری کند.

پومپئو در بیانیه‌ای گفته بود «ایالات متحده قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر این باشد که سیاست‌های مخرب ایران ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار دهد».

او افزوده بود «چنین اقداماتی بار دیگر نشانه سرپیچی رژیم ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

چند روز پیش از بیانیه پومپئو، قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، اظهار کرده بود که جمهوری اسلامی در ماه‌های پیش رو آماده پرتاب «سه ماهواره» می‌شود.

قاسم تقی‌زاده افزوده بود: «این سه ماهواره پس از پرتاب در مدارهای مشخص شده قرار خواهند گرفت و توان فضایی ایران به نمایش در خواهد آمد».

به نظر می‌رسد «پیام» و «دوستی» بخشی از این آزمایش‌های تازه هستند.

فرانسه کشور دیگری‌ست که در مورد پرتاب موشک‌ها ابراز نگرانی کرده‌است. وزارت خارجه فرانسه ۲۱ دی ماه از ایران خواسته بود تا «بلافاصله تمام فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک را که امکان حمل کلاهک هسته‌ای دارند، متوقف کند».

ایران می‌گوید موشک‌هایش قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند چراکه مشغول ساخت سلاح هسته‌ای نیست و بنا بر برجام، برنامه اتمی‌اش تحت نظارت بین‌المللی قرار دارد.

دولت دونالد ترامپ از «برجام» خارج شده‌است؛ از جمله به این خاطر که این توافق «جلوی توسعه موشک‌های بالیستیک» و «فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه» را نگرفته‌است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز گذشته در جریان کنفرانس خبری خود گفته بود «ساختار ماهواره‌ای که در این حوزه کار می‌شود و همچنین سکوی پرتاب ماهواره و ساختار فنی آن به لحاظ سرعت، برد و موتور و همچنین سکوی پرتاب که متعلق به موشک‌های نظامی است متفاوت است» و ایران برای «پیش‌بینی هواشناسی و مسائل اقلیمی نیاز به این تکنولوژی» دارد.

وزیر خارجه آمریکا اما می‌گوید فناوری موجود در موشک‌های ماهواره‌بر در ساخت موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، کاربرد دارد.

چند روز پیش شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده بود به تصاویری ماهواره‌ای دست یافته است که نشان می‌دهد ایران در حال آماده‌سازی پرتاب ماهواره به فضاست.

ایسنا، فارس، توئیتر، رویترز، سی‌ان‌ان|ت
XS
SM
MD
LG