لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

پومپئو به ایران درباره پرتاب «موشک‌های بالستیک و فضایی» هشدار داد


مایک پومپئو می‌گوید ایالات متحده قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر «سیاست‌های مخرب ایران» باشد.
مایک پومپئو می‌گوید ایالات متحده قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر «سیاست‌های مخرب ایران» باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۳ دی به ایران هشدار داد تا برنامه‌ پرتاب موشک‌های بالستیک و فضایی خود را کنار گذاشته و از برهم زدن صلح و ثبات در منطقه خودداری کند.

مایک پومپئو با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر این باشد که سیاست‌های مخرب ایران ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار دهد».

او افزود: «ما به رژیم [جمهوری اسلامی] توصیه می‌کنیم که در پرتاب‌های [موشکی] تحریک‌آمیز خود تجدیدنظر کرده و تمام فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک را متوقف کند تا بیش از این دچار انزوای عمیق اقتصادی و دیپلماتیک نشود».

وزیر خارجه آمریکا گفت: «وزارت دفاع رژیم ایران علنا برنامه پرتاب سه وسیله فضایی (SLV) را در ماه‌های آتی اعلام کرده است. چنین اقداماتی بار دیگر نشانه سرپیچی رژیم ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

به نظر می‌رسد اظهارات آقای پومپئو واکنشی به سخنان جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران باشد که روز هشتم آذر امسال گفته بود: «در ماه‌های آینده سه ماهواره توسط ایران به فضا پرتاب می‌شود».

قاسم تقی‌زاده افزوده بود: «این سه ماهواره پس از پرتاب در مدارهای مشخص شده قرار خواهند گرفت و توان فضایی ایران به نمایش در خواهد آمد».

به گفته وی، «این ماهواره‌ها با حمایت وزارت دفاع ساخته شده است».

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز روز سه‌شنبه هفته جاری از آغاز اجرای تست‌های «ماهواره پیام» دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: این تست‌ها تا اواخر هفته آینده به پایان خواهد رسید.

حسین صمیمی به خبرگزاری ایسنا گفته بود که این ماهواره قرار است با پرتابگر داخلی «سیمرغ» به فضا پرتاب شود و مشخصات فنی آن به نحوی است که بتواند ماهواره وزن ۱۰۰ کیلوگرمی «پیام» را در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و با زاویه تمایل ۵۵ درجه قرار دهد.

وی ماموریت اصلی این ماهواره را «تصویربرداری از سطح زمین» عنوان کرده است.

«نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت»

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده که این دست از اقدامات تهران بار دیگر «مقابله جویی ایران» با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نشان می‌دهد که از رژیم ایران می‌خواهد تا از انجام هرگونه آزمایش موشکی بالستیکی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشد خودداری کند.

آقای پومپئو تصریح کرده است:‌ برنامه ایران شامل پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر می‌شود که از فناوری آن برای ساخت موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌شود. این موشک‌ها می‌توانند تا ۱۰ هزار کیلومتر برد داشته باشند که قادرند خاک آمریکا را هدف قرار دهند.

این بیانیه حکومت ایران را متهم می‌کند که در حمایت از تروریسم در رتبه نخست قرار دارد، در کار تکثیر موشک و فناوری‌های مربوط به آن بوده و آن را در اختیار گروه‌های نیابتی در سرتاسر خاورمیانه قرار داده است.

دهم آذرماه امسال نیز برای نخستین بار مایک پومپئو بود که یک آزمایش موشک میان‌برد ایران را فاش کرد و گفت آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

مقام‌های ایرانی نخست از تأیید انجام این آزمایش طفره رفتند اما بعد آن را تأیید کردند. ایران اما می‌گوید که این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارند و لذا آزمایش‌های موشکی‌اش خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه روز پنجشنبه خود با بیان اینکه ایران از زمان تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بارها دست به آزمایش موشکی زده است، به آخرین آزمایش ایران در اول دسامبر امسال اشاره کرد و گفت فرمانده هوافضای سپاه پاسداران اذعان کرده که ایران سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ آزمایش موشکی انجام می‌دهد.

آقای پومپئو افزوده است: ایالات متحده مرتبا هشدار داده که انجام آزمایش‌های موشکی بالستیک و فضایی ایران صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن را به خطر می‌اندازد. فرانسه، آلمان، بریتانیا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز در این زمینه ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند.

وی به جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده است که در این «پرتاب‌های تحریک‌آمیز» تجدیدنظر کرده و همه فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک را متوقف کند تا از انزوای بیشتر اقتصادی و دیپلماتیک تهران جلوگیری شود.

دولت ایالات متحده آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت امسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش خارج شد و در مرداد و آبان‌ماه تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران را باز گرداند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید که آماده مذاکره با رهبران ایران است تا طرفین به توافقی همه جانبه در زمینه برنامه هسته‌ای تهران، فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه برسند.

رهبران جمهوری اسلامی انجام هرگونه مذاکره با واشینگتن را رد کرده و از ایالات متحده خواسته‌اند تا به برجام بازگردد.

بر اساس گزارش بیانیه وزیر خارجه آمریکا و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG