لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

«پیکان ۳» اسرائیل، لایه جدید حلقه دفاعی علیه جمهوری اسلامی


پرتاب «پیکان ۳» از مکانی مخفی در جنوب تل‌آویو
پرتاب «پیکان ۳» از مکانی مخفی در جنوب تل‌آویو

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در روزهای اخیر به اسرائیل هشدار داده‌است که «بترسید از روزی که موشک‌های نقطه‌زن ایران غرش‌کنان بر سرتان فرود آید»،

احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران و نماینده مجلس خبرگان، نیز به تازگی تهدید به «با خاک یکسان کردن» تل‌آویو کرده است و عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران نیز گفته‌است که «بی‌صبرانه و با تمام وجود آماده نبرد» با اسرائیل «و محو آنها از روی زمین» است.

در همین اثنا، اسرائیل از آزمایش «موفقیت‌آمیز» یک سامانه پدافند موشکی پیشرفته خبر داده که «پیکان ۳» نام دارد و قادر است با تهدیدهای موشکی بالیستیک در بیرون از جو مقابله کند.

این سامانه که نگرانی از رسیدن موشک‌های بالیستیک ایران در آینده به خاک اسرائیل از انگیزه‌های اصلی توسعه آن بوده از سوی وزارت دفاع به عنوان یک «نقطه عطف بزرگ» در توانایی دفاعی اسرائیل توصیف شده‌است.

پاتریک جی. اورایلی، مدیر آژانس پدافند موشکی ایالات متحده نیز در مورد «پیکان ۳» گفته‌است که این سامانه «فوق‌العاده توانمند و پیشرفته‌تر از هر آن چیزی است که ما در ایالات متحده تا به‌حال در برنامه‌های خود داشته‌ایم.»

«پیکان ۳» پروژه مشترکی است بین سازمان پدافند موشکی وزارت دفاع اسرائیل و آژانس پدافند موشکی ایالات متحده.

آژانس پدافند موشکی آمریکا قصد دارد موشک‌های «پیکان ۳» را در مجتمع فضایی اقیانوس آرام خود واقع در جزیره کودیاک آلاسکا نیز آزمایش کند.

اما این موشک چه توانایی‌هایی دارد که به گفته مقام‌های دفاعی آمریکا آن را «فوق‌العاده» می‌سازد؟

به گزارش منابع دفاعی، ویژگی جدید «پیکان ۳» به‌خصوص در توانایی مانور و تغییر جهت سَرجَنگی آن است که در موشک‌های دیگر پدافندی موجود نیست.

سرجنگی، «سر» موشک و «وسیله نابودکننده» (KV) موشک‌های دشمن است. سرجنگی در مرحله پایانی از بدنه موشک رهگیر جدا شده و مستقلاً به سراغ موشک دشمن و به تعقیب آن می‌رود.

سرجنگی‌های معمولی مجهز به یک عدد «سامانه کنترل وضعیت و جهت» (DACS) هستند که «اگزوزهای» این سامانه با «آتش کردن» به چپ و راست سعی در اصلاح مسیر سرجنگی می‌کنند.

اما در «پیکان ۳» این قسمت تغییر کرده است. «پیکان ۳» یک دهانه خروجی یا به عبارتی «اگزوز» دارد که در تمام زوایای ۳۶۰ درجه می‌چرخد و سرجنگی را به‌راحتی و به سرعت به هر سمتی که لازم باشد می‌برد. این «اگزوز» جدید نسبت به سیستم قبلی ارزان‌تر هم تمام می‌شود.

قابلیت دیگر «پیکان ۳» این است که هنگام خروج از جو، ارتباط بهتری با ماهواره‌ها برقرار می‌کند و اطلاعات دقیق موشک حمله‌کننده را از ماهواره دریافت می‌کند و سرجنگی «خوش‌مانور» خود را به تعقیب موشک می‌فرستد.

سامانه‌های معمول، اگر اطلاعات ماهواره‌ها را دقیق دریافت نکنند یا در ارتفاعات بالا و دیر دریافت کند در اصلاح سریع مسیر خود با دشواری‌های روبه‌رو هستند، اما این مسئله در «پیکان ۳» با «اگزوز» جدید حل شده است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند با عملیاتی شدن «پیکان ۳» لایه بیرونی و آخر دفاع در برابر تهدید از سوی ایران نیز تکمیل شده است.

«پیکان ۳» قرار است موشک‌های بالیستیک بیرون از جوی که از طرف ایران شلیک شوند را رهگیری کند و چند سامانه دیگر که پیشتر مستقر شده‌اند به نام‌های «گنبد آهنین»، «فلاخن داود» و سیستم‌های «پیکان ۲» نیز مسئولیت خنثی کردن موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران را برعهده دارند.

این سامانه چندلایه، یعنی «گنبد آهنین»، «فلاخن داود» و «پیکان ۲»، توسط صنایع هوافضای اسرائیل و شرکت آمریکایی بوئینگ ایجاد شده و در ژانویه ۲۰۱۷ عملیاتی شد.

با استفاده از جروزالم پست، آسوشیتدپرس و دیفنس نیوز / پ.پ
XS
SM
MD
LG