لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۳

اسرائیل و سوریه از حملات متقابل هوایی و موشکی خبر دادند


جت اف۱۵ اسرائیل. روسیه می‌گوید سوریه روز یک‌شنبه «هفت موشک» اسرائیلی را منهدم کرده است
جت اف۱۵ اسرائیل. روسیه می‌گوید سوریه روز یک‌شنبه «هفت موشک» اسرائیلی را منهدم کرده است

ارتش اسرائیل می‌گوید پدافند هوایی این کشور روز یک‌شنبه راکتی را که از سوریه به سمت اسرائیل پرتاب شده بود رهگیری و منهدم کرده است. این در حالی است که سوریه نیز در همین روز گفته بود که اسرائیل علیه دمشق حمله هوایی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه، سی‌ام دی، با انتشار بیانیه‌ای گفت که «ساعاتی پیش یک راکت به سمت بلندی‌های شمالی جولان پرتاب شد و سامانه پدافند هوایی 'گنبد آهنین' آن را رهگیری کرد.»

یک سخنگوی ارتش اسرائیل که نامش ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفت که این راکت از سوریه پرتاب شده اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

در همین حال خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، از قول یک منبع نظامی گفت که پدافند هوایی سوریه بامداد یک‌شنبه به حملات هوایی اسرائیل در جنوب سوریه پاسخ داده است.

این گزارش بدون ارائه اطلاعات بیشتر تنها گفته است که پدافند هوایی سوریه «از دستیابی حملات هوائی اسرائیل به اهداف خود در جنوب سوریه جلوگیری کرده است.»

رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، می‌گوید که منطقه مورد هدف در جنوب دمشق در نزدیکی منطقه کسوه قرار دارد.

عبدالرحمان افزود: «انبارهای سلاح برای حزب‌الله که متحد رژیم سوریه است و برای جنگجویان ایرانی در این منطقه قرار دارد.»

اما به گفته او روشن نیست که آیا این انبارها منهدم شده‌اند یا خیر.

در همین حال، به نوشته خبرگزاری روسی اینترفکس، مرکز کنترل دفاع ملی روسیه می‌گویند که خدمه پدافند هوایی سوریه موفق شده‌اند «هفت موشک اسرائیلی» را پیش از اصابت به منطقه فرودگاه جنوب شرق دمشق منهدم کنند.

به گفته این مرکز، این کار با استفاده از سامانه‌های پدافندی «پانتسیر» و «بوک» که ساخت روسیه هستند، انجام شده است.

اسرائیل قول داده تا با حضور جمهوری اسلامی و متحدانش در سوریه مقابله کند و ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، که به زودی این مقام را پس از ۴ سال ترک می‌کند، در مصاحبه‌هایی با نیویورک تایمز و رسانه‌های اسرائیل گفت دوران ریاست او، با «هزاران» حمله اسرائیل به «اهداف ایرانی» و هم‌پیمانان آن کشور در سوریه هم‌زمان بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز ۲۳ دی، در نشست دولت انتقالی خود در اورشلیم، صریحاً تأیید کرد که کشورش حمله جمعه شب به فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، را انجام داده‌است.

انفجار در «اداره اطلاعاتی نظامی» در جنوب دمشق

در همین حال، تلویزیون دولتی سوریه روز یکشنبه از شنیده شدن صدای یک انفجار در حومه جنوب شهر دمشق، پایتخت این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی سوریه این انفجار را «تروریستی» دانسته و گفت چند تن در این انفجار زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از تلویزیون دولتی سوریه نوشت که انفجار در بزرگراهی در جنوب دمشق روی داده‌است. به گزارش رویترز به نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، این انفجار بزرگ در نزدیکی یک اداره اطلاعاتی نظامی روی داده و چند کشته و زخمی برجای گذاشته‌است.

جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، صدها هزار کشته برجای گذاشته و بیش از نیمی از مردم این کشور را وادار به ترک محل زندگی خود کرده‌است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، رویترز و اینترفکس / پ.پ
XS
SM
MD
LG