لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

تغيير و تحولات کی روش در فهرست تيم ملی فوتبال ايران


کارلوس کی‌روش سرمربی تيم ملی فوتبال ايران اسامی ۲۸ بازيکن را برای حضور در اردوی بازی حساس اين تيم مقابل کره جنوبی اعلام کرد.

در جدول رده بندی گروه A از مرحله دوم گروهی رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسيا، کره جنوبی با ۷ امتياز صدرنشين است. ايران، قطر و لبنان ۴ امتيازی هستند که ايران با تفاضل گل بهتر در رده دوم قرار دارد.

ضمن اينکه لبنان يک بازی بيشتر انجام داده. در ادامه رقابت های اين گروه، ايران روز شانزدهم اکتبر يعنی ۲۵ مهر، در حساس ترين بازی اش و در ورزشگاه آزادی ميزبان کره جنوبی است. قطر هم در دوحه به مصاف ازبکستان خواهد رفت.

برتری ايران در اين بازی می تواند به معنای پيمودن نيمی از راه و آرامش خاطری برای اين تيم در بازی های بعدی باشد. ايران در ادامه، دو بازی خانگی ديگر مقابل ازبکستان و لبنان خواهد داشت. اما شکست مقابل کره جنوبی، معادلات ديگری را رقم خواهد زد. خصوصاً که شکست مقابل لبنان نشان داد در تفسيرها و مصاحبه های اغلب مربيان داخلی، تا چه اندازه تمايل برای اخراج سرمربی پرتغالی تيم ملی ايران پر رنگ است!

مهم ترين نکته در فهرست جديد کی روش، تحولاتی است که او در خطوط مختلف ايجاد کرده. برخی چهره های شاخص ليگ برتر را فراخوانده و از دعوت بعضی بازيکنان پيشين که عملکرد چشمگيری در ليگ نداشته اند سرباز زده.

در ادامه ضمن معرفی بيست و هشت بازيکن دعوتی، نکات برجسته در آخرين فهرست کارلوس کی روش پس از شکست مقابل لبنان در بيروت نيز بررسی شده است.

دروازه بان‌ها

مهدی رحمتی(استقلال)، رحمان احمدی(سايپا) و سوشا مکانی (نفت تهران) به تيم ملی دعوت شده اند. رحمان احمدی و سوشا مکانی با درخشش در ليگ، سهم شايانی در حضور تيم های خود در رتبه های بالای جدول داشته اند. نفت با مکانی، چند هفته ای رتبه نخست جدول را هم تجربه کرد.

محسن فروزان دروازه بان تراکتورسازی که چند هفته ای است در ليگ برتر روی نيمکت می نشيند، جايی در فهرست جديد ندارد. عليرضا حقيقی دروازه بان روبين کازان روسيه نيز در تيم باشگاهی اش بازی نکرده و کی روش ترجيح داده او را هم برخلاف اردوهای پيشين، خط بزند.

مدافعان

خسرو حيدری و پژمان منتظری (استقلال)، حسين ماهينی، سيدجلال حسينی و مهرداد پولادی (پرسپوليس)، محمد نصرتی و احسان حاج صفی (تراکتورسازی) و مازيار زارع (ملوان) دعوت شده اند.

نصرتی پس از مدت ها مجدداً دعوت شده. خسرو حيدری نيز که بازی با لبنان را به خاطر مصدوميت از دست داده بود حالا باز هم در ترکيب تيم ملی قرار گرفته.

مازيار زارع نيز که در ليگ در خط ميانی بازی می کند از جمله بازيکنانی است که کی روش او را برای پست دفاع مرکزی مدنظر قرار داده و در تيم ملی چند بار از جمله بازی های دوستانه با فلسطين و تونس او را در همين پست آزمايش کرده.

خط ميانی

جواد نکونام (استقلال)، اميد ابراهيمی (سپاهان)، محمد نوری و علی کريمی (پرسپوليس)، آندرانيک تيموريان (الخريطيات قطر)، پژمان نوری (ملوان)، اشکان دژاگه (فولام)، ميلاد نوری (صبا قم) ، اميد نظری (انجل هولمز) و مسعود شجاعی (اوساسونا) به اردو دعوت شده اند.

فراخوانی اميد ابراهيمی را می توان مهم ترين نکته در فهرست جديد کی روش دانست. او بهترين هافبک دفاعی در فصل يازدهم ليگ برتر بوده و از کليدی ترين بازيکنان سپاهان است که حالا برای نخستين بار و در آستانه اين بازی مهم به تيم ملی دعوت شده.

ميلاد نوری پديده تکنيکی صبا قم هم حالا شانس اين را دارد که خود را در ترکيب تيم ملی ببيند. آندرانيک تيموريان هم که بازی با لبنان را به خاطر محروميت از دست داده بود، عصای دست کی روش در جدال حساس مقابل کره جنوبی خواهد بود.

علی کريمی هم که از جانب مانوئل ژوزه سرمربی پرسپوليس مغضوب شده، کماکان در تيم ملی حضور دارد و چه بسا با توجه به شناختی که از روحيات او وجود دارد، برای اثبات محق بودن خودش با انگيزه هايی به مراتب بالاتر در خدمت تيم ملی قرار بگيرد.

مهاجمان

محمدرضا خلعتبری و محمد غلامی (سپاهان)، محمد قاضی و کريم انصاری‌فرد (پرسپوليس)، رضا قوچان نژاد (سنت ترويدن) ، جلال رافخايی (ملوان) و احمد حسن زاده (مس کرمان) دعوت شده اند.

مهم ترين نکته فراخوانی رافخايی مهاجم گلزن و آماده اين روزهای ملوان است. حسن زاده نيز پس از مدت ها دوباره مدنظر کی روش قرار گرفته.

محمد غلامی در سپاهان نيمکت نشين است و اغلب فقط دقايقی کوتاه به زمين می آيد اما پس از حضور در اردوی اردن و بازی با لبنان، رضايت کی روش را جلب کرده و دوباره دعوت شده. قاضی و انصاری فرد نيز روزگار خوشی را در پرسپوليس سپری نمی کنند.

در اين بين، گفته می شود که مشکل تابعيت ايرانی قوچان نژاد حل شده و او پس از چند بار دعوت به تيم ملی و ممانعت فيفا از بازی کردنش، حالا از اين اقبال برخوردار است که در بازی فوق العاده حساس مقابل کره جنوبی نخستين بازی ملی اش را تجربه کند.
XS
SM
MD
LG