لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

یک مقام قضایی ایران: استفاده نهادها از تلگرام در امور اداری جرم است


معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از «اعلام جرم» علیه نهادهای استفاده‌کننده از شبکه اجتماعی تلگرام در امور اداری خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ۳۱ شهریور خبرگزاری ایسنا٬ عبدالصمد خرم‌آبادی معاون قضایی این اظهارات را در حاشیه امضای تفاهم‌نامه میان دادستانی کل ایران و مالزی و در جمع خبرنگاران بیان کرده است.

سخنان وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا استفاده سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی از تلگرام تخلف است»٬ بیان شده است.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفته که «اگر مطلع شویم برخی از نهادها در امور اداری‌شان از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کنند٬ قطعا علیه‌شان اعلام جرم خواهد شد».

خرم‌آبادی از «برخورد جدی» با این نهادها خبر داده و افزوده که «باید شبکه‌های اجتماعی داخلی جایگزین شبکه‌های اجتماعی خارجی شوند».

وی از «تذکر» به نهادهای استفاده‌کننده از تلگرام خبر داده و اضافه کرده که «بخشنامه‌ای برای این مسئله صادر شده که این موضوع را تخلف» دانسته است.

خرم‌آباید همچنین هشدار داده که اگر استفاده از تلگرام «منجر به خروج اطلاعات از کشور شود٬ به نحوی که دیگران بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند٬ قطعا جنبه کیفری هم پیدا خواهد کرد».

اپلیکیشن تبادل پیام «تلگرام» که در ایران محبوبیت زیادی دارد٬ روزانه حدود ۱۰ میلیارد پیام را در سراسر جهان منتقل می‌کند.

ابوالحسن فیروزآبادی٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره فعالیت این شبکه در ایران گفته که در حال حاضر صد هزار کانال تلگرامی در کشور فعال هستند و از طریق آنها «شبانه‌روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب به اشتراک گذاشته می‌شود».

خرم‌آبادی نیز با اشاره غیرمستقیم به میزان محبوبیت تلگرام در ایران گفته است: «شنیده‌ام که در برخی از مدارس زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش برای ارتباط بین دانش‌آموزان و مدارس و انجمن اولیا و مربیان از تلگرام استفاده می‌کنند٬ بنده تذکر می‌دهم که از این پیام‌رسان خارجی استفاده نکنند و از پیام رسان‌های داخلی که تعدادشان قابل توجه است استفاده کنند».

گروه قابل توجهی از روحانیان و نظامیان حاکم بر ایران معتقدند که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ابزار «جنگ نرم» و «جاسوسی» غرب از جمهوری اسلامی است و باید بر این فضا نظارت شدید اعمال شود.

ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم، در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تلگرام با دسترسی به اطلاعات می‌تواند «رخدادهای مختلف» را رقم بزند، اضافه کرده بود: «همان طور که دشمن در فتنه ۸۸ نیروی مردمی را برای اعلام مخالفت‌ها منسجم کرد».

XS
SM
MD
LG