لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

ایران: برای توسعه میادین نفتی به ۱۸۵ ميليارد دلار سرمایه نیاز داریم


معاون وزير نفت جمهوری اسلامی در یک کنفرانس اقتصادی در وين، پايتخت اتريش، از نياز ميادين نفت و گاز ایران به ۱۸۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری خارجی خبر داد.

کنفرانس دو روزه «ايران- اتحاديه اروپا، تجارت و سرمايه‌گذاری» روز پنجشنبه اول مرداد با حضور وزیران اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت ايران، همچنين معاون امور بين‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ايران در اتاق اقتصاد اتريش در شهر وين آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اميرحسين زمانی‌نيا معاون امور بين‌الملل و بازرگانی وزير نفت در اين کنفرانس گفت: «ايران حدود ٥٠ پروژه نفت و گاز به ارزش ١٨٥ ميليارد دلار تعريف کرده است که اميدوار است که قرارداد اين پروژه‌ها تا سال ٢٠٢٠ ميلادی امضا شود».

وی همچنين گفت که نوع جديدی از قراردادهای نفتی موسوم به «قرارداد نفتی ايران» تهيه شده است که طی دو تا سه ماه آينده رونمايی خواهد شد. اين نوع قراردادها جايگزين قراردادهای از نوع «بيع متقابل» خواهد شد که ايران قبلا به شرکت‌های خارجی ارائه می‌کرد، اما اکنون گفته می‌شود اين نوع قراردادها که صرفا نوعی پيمانکاری است، جذابیتی برای شرکت‌ها ندارد.

تاکنون چندين شرکت بين‌المللی از جمله توتال و رويال داچ شل با نارضايتی از قراردادهای بيع متقابل، خواستار عقد قرارداد جديد از نوع «مشارکت در توليد» شده بودند که به معنای تملک سهمی از ذخاير ميادين نفت و گاز ايران توسط شرکت‌های طرف قرارداد است، اما بر اساس قوانين ايران عقد اين نوع قراردادها امکان‌پذير نيست.

زمانی‌نيا گفت مدل تازه قراردادهای نفتی ايران که در آينده نزديک رونمايی خواهد شد، ٢٠ تا ٢٥ ساله است و هزينه خدمات شرکت‌های خارجی که در پروژه‌های نفت‌وگاز ايران سرمايه‌گذاری می‌کند، پرداخت خواهد شد.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين کنفرانس اظهار داشت که ايران در نظر دارد تا از اين به بعد تنها واردات فناوری از اروپا نباشد، بلکه اين بار روی صنايع نفت و گاز، فلزات و خودرو سازی خود با هدف صادرات به اروپا تمرکز کند.

زمانی‌نيا نيز گفت که ايران می‌خواهد در آينده نزديک به يکی از صادرکنندگان عمده گاز به اروپا تبديل شود. به گفته وی، ايران می‌تواند در پنج تا ۱۰ سال آينده صادرات گاز به اتحاديه اروپا را آغار کند.

محمد خزاعی معاون وزير امور و اقتصاد دارايی ايران نيز در اين کنفرانس اظهار داشت که طی هفته‌های گذشته مجوز قرارداد سرمايه‌گذاری با برخی شرکت‌های اروپايی در ايران به ميزان دو ميليارد دلار داده شده است.

وی به نام شرکت‌های سرمايه گذار اروپايی اشاره نکرد، اما گفت که حتی مذاکرات با برخی از شرکت‌های اروپايی خاتمه يافته و مجوز سرمايه‌گذاری نيز داده شده است.

اين کنفرانس با شرکت نمايندگان ۷۰ شرکت ايرانی و ۱۵۰ شرکت خارجی برگزار می‌شود.

اظهارات مقامات ايران در اين کنفرانس در حالی است که طی هفته‌های پيش‌رو وزير خارجه فرانسه و مقامات بلندپايه هيات‌های اتريشی نيز راهی ايران می‌شوند.

طی هفته جاری نيز يک هيات بزرگ آلمانی به رهبری وزير اقتصاد اين کشور به ايران سفر کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز، قرار است که هاينز فيشر ریيس‌جمهوری اتريش همراه با هياتی بلندپايه و جمعی از نمايندگان شرکت‌های اين کشور ۱۶ شهريورماه به تهران سفر خواهد کرد.

همزمان يک مقام رسمی ايران نيز روز پنجشنبه به «پرس تی وی» گفت که شرکت توسعه فناوری پارس رايزن ايران با شرکت خودروسازی «ای وی ال» قراردادی به ارزش ۱۱۰ ميليون يورو برای ساختن خودروهای با استناندارد يورو-۶ امضا کردند.

پالايشگاه ساراس ايتاليا نيز اول مردادماه اعلام کرد که در حال مذاکره با ايران برای واردات نفت است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، داريو اسکافوردی مدير عامل اين پالايشگاه اعلام کرد که ايران به محض برچيده شدن تحريم‌ها تا پايان سال جاری قادر به صادرات نفت به اروپا خواهد بود و ما مدتی است که مذاکرات با اين کشور برای واردات نفت را آغاز کرده‌ايم.

وی گفت که ايران در سال آينده قادر خواهد بود ۵۰۰ هزار تا يک ميليون بشکه نفت به صادرات خود بيفزايد.

XS
SM
MD
LG