لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۱

یک نماینده مجلس: ۷۰ درصد بودجه سالانه بدون رای نمایندگان بسته می‌شود


حسن روحانی هنگام ارائه لایحه بودجه به ریاست مجلس شورای اسلامی.
حسن روحانی هنگام ارائه لایحه بودجه به ریاست مجلس شورای اسلامی.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید تنها «یک سوم» از بودجه کل کشور در مجلس بررسی می‌شود و نمایندگان مردم٬ «امکان رای درباره ۷۰ درصد بودجه را ندارند».

محمدرضا بادامچی این موضوع را در حساب شخصی خود در توییتر منتشر کرده و از پایان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ و ارسال آن به شورای نگهبان خبر داده است.

وی نوشته که «افکار عمومی باید بداند، تنها یک‌سوم بودجه کل کشور در مجلس بررسی می‌شود که صرفا به منابع و مصارف عمومی دولت خلاصه می‌شود».

این نماینده بدون توضیحی درباره نهاد یا نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره دو‌ سوم دیگر بودجه کشور٬ افزوده که «به تعبیر دیگر، نمایندگان مردم٬ امکان رای درباره ۷۰ درصد بودجه را ندارند که عمدتا شامل منابع و مصارف شرکت‌های بزرگ دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است».

وی خواستار بررسی «صد درصدی» بودجه ایران در مجلس شده و اضافه کرده که «برخی از بخش‌های برخوردار از بودجه دولتی، از چشم نهادهای نظارتی از جمله مجلس دور هستند و به همین دلیل غیرشفاف عمل می‌کنند».

بادامچی افزوده که وی و «تنی چند» از همکارانش٬ «برای شفافیت کل منابع و مصارف کشور، خواهان بررسی صد درصد بودجه» هستند.

رئیس فراکسیون کار مجلس شورای اسلامی به نام این بخش‌ها اشاره‌ای نکرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ۱۹ آذرماه امسال لایحه بودجه سال ۹۷ را به مجلس ایران تقدیم کرد و آن را متفاوت از بودجه سال‌های گذشته و تبلور وعده‌های انتخاباتی‌اش دانست.

وی روز ۱۱ دی‌ماه نیز در نشستی با روسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفته بود که «در مجموع نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به‌خاطر مسائلی که در اختیار دولت نیست، از دست ما می‌رود».

رئیس‌جمهوری افزوده بود که «۶۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی و بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی تخصیص پیدا می‌کند. ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز به صندوق توسعه ملی و ۱۰ الی ۱۱ هزار میلیارد تومان هم به عنوان پاداش بازنشستگی می‌دهیم. علاوه بر آن برای توسعه کشاورزی نیز یارانه‌هایی ارائه می‌کنیم».

علاوه بر این٬ بررسی بودجه سال ۹۷ نشان می‌دهد که سهم نهادهای مذهبی٬ نظامی و امنیتی که در مقابل دولت پاسخگو نیستند٬ در بودجه سال آینده افزایش یافته است.

بودجه نهادهای نظامی و امنیتی در لایحه بودجه سال آینده٬ نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان است که بیشتر آن در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد.

با آنکه بر اساس گزارش‌ها در بخش‌های مختلف بودجه سال ۹۷ بیش از دو هزار میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه اختصاص یافته٬ شماری از روحانیون از جمله احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد و کاظم صدیقی٬ امام جمعه موفت تهران خواستار افزایش بودجه حوزه‌های علمیه شده‌اند.

پس از مطرح شدن جزئیات بودجه سال ۹۷، کمپین‌هایی نیز در فضای مجازی با عنوان «تغییر بودجه به نفع مردم» تشکیل شده و برخی از شرکت‌کنندگان در این کارزارها خواستار کاهش بودجه حوزه‌های علمیه، صدا و سیما و نهادهای نظامی شده‌اند.

روحانی نیز ۲۸ آذر در واکنش به این انتقادها گفته بود: «این حق مردم است مقایسه ‌کنند. می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی این قدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا این قدر زیاد».

وی افزوده بود که «یک فهرست بلندبالایی بود از ۱۷ دستگاه مختلف که فقط پول از ما می‌گرفتند، اول سال به آنها پول می‌دادیم، یک روز هم اگر دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد».

بر اساس گزارش‌های توییتر٬ خبرآنلاین و رادیو فردا/ ب.ب /ک.ر
XS
SM
MD
LG